Tietoa meistä

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on mediakasvatusviranomainen, joka lain (1434/2007) mukaisesti edistää mediakasvatusta, lasten mediataitoja ja lapsille turvallista mediaympäristöä. Osallistumme aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun mediakasvatuksesta sekä tiedotamme lapsiin ja mediaan liittyvistä asioista. Meihin voi olla aina yhteydessä mediakasvatusta ja medialukutaitoa koskevissa asioissa.

Oppimiskokonaisuudet ja tehtävät

13–17-vuotiaat
45 min
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoide...
3 tehtävää
45 min
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
60 min
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää...
✰✰✰
2 tehtävää
60 min
Lisää muistilistalle
Nuorille sosiaalinen media näyttäytyy merkittävänä osana heidän kasvuympäristöään. Toisaalta se mahdollistaa myös haitallisia ilmiöitä, kuten netti...
3 tehtävää
45 min
Lisää muistilistalle
”Töissä pelialalla” -videosarja esittelee viiden peliala-ammattilaisen kokemuksia omista koulutus- ja urapoluista sekä pelialalla työsk...
2 tehtävää
45 min
Lisää muistilistalle
Oppimateriaali kannustaa nimensä mukaan kysymään luetuilta uutisilta, ovatko ne totta. Tämä on yksi kriittisen medialukutaidon keskeisiä ulottuvuuk...
✰✰✰
7 tehtävää
120+ min
Lisää muistilistalle
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu...
✰✰✰
1 tehtävää
120+ min
Lisää muistilistalle
Kuvia sinusta ja minusta –materiaalissa käsitellään lasten ja nuorten kuvaamiskulttuuria, kuvien ja kuvaamisen merkitystä itseilmaisun välineenä, k...
✰✰
12 tehtävää
120+ min
Lisää muistilistalle
Kansalaisjärjestöjen tuottama Friidu-materiaali nostaa esiin ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa käsitteleviä kysymyksiä. Materiaalista löytyy runsaasti n...
✰✰✰
11 tehtävää
120+ min
Lisää muistilistalle
Ruohonjuurisarjakuva on tarina, joka kerrotaan visuaalisesti yleensä neljän ruudun avulla. Ruohonjuurisarjakuvan alkuperäinen tarkoitus on ollut ti...
45 min
Lisää muistilistalle
Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tuottama pedagoginen aineisto Saamen kielen ja kulttuurin tukemiseksi mediakasvatuksellisin menetelm...
✰✰
120+ min
Lisää muistilistalle
Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa -materiaali antaa opettajalle valmiuksia käsitellä kaupallista verkkomediaympäristöä oppilaiden kanssa. Tavoittee...
✰✰
120+ min
Lisää muistilistalle
Videokuvaaminen koulussa on hauskaa mutta joskus aikaa vievää ja monimutkaista. Kamerakynän pedagogiikassa kameraa käytetään helpommin – kuin kynää...
45 min
Lisää muistilistalle
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottama opas tukee kasvattajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta päiväko...
✰✰
120+ min
Lisää muistilistalle
Videot ovat hyvä tapa kertoa omasta aiheesta muille, kehittyä mediataidoissa ja oppia toiminnallisella tavalla. Tämä kokonaisuus antaa toimintaideo...
60-120+ min
Lisää muistilistalle
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena on tuottaa lapsille alustava ymmärrys siitä, että tietokoneita voi olla minkä tahansa arkise...
✰✰✰
120+ min
Lisää muistilistalle
Älypuhelimet ja muut videointiin sopivat laitteet ovat arkipäivää pienten lasten kodeissa ja koululaisten omassa käytössä. Videointi voi kannustaa ...
60-120+ min
Lisää muistilistalle
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti...
30 min
Lisää muistilistalle
Feikkireissu on projekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä mahdollisimman uskottavia lomakuvia ja -videoita lähtemättä oikeasti matk...
✰✰
45 min
Lisää muistilistalle
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden kansainvälinen sananvapausjärjestö. Se on osa yli 100 maassa toimivaa Kansainväl...
✰✰
15-30 min
Lisää muistilistalle
Asiallinen ja huomaavainen käytös Internetissä on vähintään yhtä tärkeää kuin asiallinen käyttäytyminen kasvokkain käytävissä keskusteluissa. Netin...
45 min
Lisää muistilistalle
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien työyhteisöjä mediakasvatuksessa, l...
✰✰
120+ min
Lisää muistilistalle
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Instagramin, YouTuben, TikTokin tai muun somen seuraajana jok...
✰✰
30-60 min
Lisää muistilistalle
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan. Kuvallisen viestinnän avulla voidaan esittää valtava määrä tietoa se...
✰✰
120+ min
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
120+ min
✰✰
15 tehtävää
120+ min
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
45 min
Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta ...
✰✰
1 tehtävää
45 min
Lisää muistilistalle
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaik...
1 tehtävää
45 min
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
120+ min
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärryst...
✰✰
18 tehtävää
120+ min
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
120+ min
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön jä...
13 tehtävää
120+ min
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
120+ min
Mistä Facebookin mainokset tietävät minne haluan matkustaa? Kuinka yksittäiset hakusanat voivat auttaa flunssaepidemian ennustamisessa? Miten netis...
✰✰
5 tehtävää
120+ min
Lisää muistilistalle