Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
Materiaalin tuottaja
Tietoa meistä
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on mediakasvatusviranomainen, joka lain (1434/2007) mukaisesti edistää mediakasvatusta, lasten mediataitoja ja lapsille turvallista mediaympäristöä. Osallistumme aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun mediakasvatuksesta sekä tiedotamme lapsiin ja mediaan liittyvistä asioista. Meihin voi olla aina yhteydessä mediakasvatusta ja medialukutaitoa koskevissa asioissa.
Oppimiskokonaisuudet ja tehtävät
13–17-vuotiaat
Chat GPT lanseerattiin yleisölle 30.11.2022, ja se valloitti maailman saman tien. Palvelu keräsi kahdessa kuukaudessa 100 miljoonaa käyttäjää, kun ...
13–17-vuotiaat
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan nuorten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukimateria...
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukimateriaa...
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukimateriaali o...
Animaatio käsittelee lapsen ensimmäistä puhelinta ja siihen liittyviä arjen tilanteita ja kaveritaitoja. Materiaali tukee laajemminkin turvallisen ...
Turvallisesti median parissa Animaatio käsittelee mediassa nähtyjen sisältöjen herättämiä pelkoja ja niiden heijastumista lasten arkeen. Animaatio ...
13–17-vuotiaat
Animaatiossa käsitellään sosiaalista mediaa ja nuorille merkityksellisiä ja ajankohtaisia teemoja: sosiaalisia suhteita ja hyväksyntää, identiteeti...
13–17-vuotiaat
Mikä on metaversumi? Metaversumi on käsite, jolle ei ole vielä tarkkaa selitystä. Sitä käytetään useasti ennustamaan tulevaisuuden Internetin käyt...
Yli 18-vuotiaat
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ja nuorten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaami...
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukima...
Yli 18-vuotiaat
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ja nuorten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaami...
Animaatio käsittelee pelaamista ja sen saamaa merkitystä arjessa, ajankäytössä ja kaverisuhteissa. Animaatio on suunnattu 3.-6.-luokkalaisille. Vid...
13–17-vuotiaat
Digitaaliset pelit ja loot box -ilmiö Loot box, tarkoittaa digitaalisissa peleissä olevia virtuaalisia yllätyslaatikoita, joista pelaajat saavat pe...
Yli 18-vuotiaat
Mediakulttuuri kaikessa moninaisuudessaan luo perustan mediakasvatukselle. Jotta voimme tarttua mediasta nouseviin kysymyksiin ja ongelmiin sekä to...
13–17-vuotiaat
Moka, virhe, luulo, huhu, vinouma, hutilointi, väärinkäsitys, uskomus, juoru… MITÄ ON MISINFORMAATIO? Tiedon totuudenmukaisuutta ja tiedon jakajan...
Yli 18-vuotiaat
Digitalisaation yleistyminen, teknologiset innovaatiot ja tuoreet mediakulttuurin ilmiöt ovat tuoneet paljon erilaisia mahdollisuuksia ja haas...
13–17-vuotiaat
Tämä opas tarjoaa nuorten kanssa työskenteleville aikuisille eväitä seksipositiiviseen ja nuorten kasvua tukevaan median seksisisältöjä käsittelevä...
13–17-vuotiaat
Algoritmi on vaiheittainen kuvaus tietyn ongelman ratkaisemisesta. Tällainen kuvaus sisältyy opetussuunnitelmaan jo ensimmäisellä ja toisella vuosi...
13–17-vuotiaat
Erilaisista boteista on tullut yhä yleisimpiä arjessa. Botti-termi on syntynyt robotti-sanan pohjalta, mutta siinä missä robotit ovat fyysisiä, bot...
13–17-vuotiaat
NFT eli englanniksi Non-Fungible Token on Internetin viimeisimpiä trendejä. NFT:n ymmärtämiseksi on ensin selvitettävä, mihin ”non-fungible” viitta...
Sosiaalisen median vaikutukset hyvinvointiin ovat yksilöllisiä. Some sekä haastaa että tuottaa hyvinvointia. Hyvinvoinnin näkökulmasta omalla toimi...
Kertomuksellisuus sosiaalisen median audiovisuaalisessa sisällössä Sosiaalisen median audiovisuaalisen sisällön (esim. TikTokin lyhyet pystyvideot,...
13–17-vuotiaat
Verkossa leviää niin luotettavaa kuin virheellistä tai tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa informaatiota. Informaatio vaikuttaa ihmisten tietoon ja...
7–12-vuotiaat
Tämä opas on tarkoitettu tukemaan eri alojen ammattilaisten toteuttamaa mediakasvatustyötä, jonka tavoitteena on edistä&au...
13–17-vuotiaat
Mediat ja digitaalisuus ovat lähes jokaisen arjessa ja elämässä läsnä päivittäin. Käytämme toistemme kanssa viestimiseen erilaisia mediavälineitä, ...
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Polkuja-oppaat
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Yli 18-vuotiaat
Erilaiset mediat ovat vahvasti läsnä arjessamme. Tästä syystä medialukutaito on keskeinen kansalaistaito, jonka merkitys korostuu yhä enemmän myös ...
Yli 18-vuotiaat
Suomessa mediakasvatuskenttä on laaja ja moninainen. Mediaan liittyvää osaamista, eli medialukutaitoa edistetään monesta eri näkökulmasta ja monen ...
13–17-vuotiaat
Yleistietoa sarjasta ja oppimistehtävistä Hullu – hullumpi – yläaste on animaatiokomedia 7.-luokkalaisten elämä...
13–17-vuotiaat
Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmär...
13–17-vuotiaat
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoide...
13–17-vuotiaat
Nuorille sosiaalinen media näyttäytyy merkittävänä osana heidän kasvuympäristöään. Toisaalta se mahdollistaa myös haitallisia ilmiöitä, kuten netti...
”Töissä pelialalla” -videosarja esittelee viiden peliala-ammattilaisen kokemuksia omista koulutus- ja urapoluista sekä pelialalla työsk...
Oppimateriaali kannustaa nimensä mukaan kysymään luetuilta uutisilta, ovatko ne totta. Tämä on yksi kriittisen medialukutaidon keskeisiä ulottuvuuk...
13–17-vuotiaat
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu...
Kuvia sinusta ja minusta –materiaalissa käsitellään lasten ja nuorten kuvaamiskulttuuria, kuvien ja kuvaamisen merkitystä itseilmaisun välineenä, k...
13–17-vuotiaat
Kansalaisjärjestöjen tuottama Friidu-materiaali nostaa esiin ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa käsitteleviä kysymyksiä. Materiaalista löytyy runsaasti n...
Ruohonjuurisarjakuva on tarina, joka kerrotaan visuaalisesti yleensä neljän ruudun avulla. Ruohonjuurisarjakuvan alkuperäinen tarkoitus on ollut ti...
Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tuottama pedagoginen aineisto Saamen kielen ja kulttuurin tukemiseksi mediakasvatuksellisin menetelm...
Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa -materiaali antaa opettajalle valmiuksia käsitellä kaupallista verkkomediaympäristöä oppilaiden kanssa. Tavoittee...
Videokuvaaminen koulussa on hauskaa mutta joskus aikaa vievää ja monimutkaista. Kamerakynän pedagogiikassa kameraa käytetään helpommin – kuin kynää...
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottama opas tukee kasvattajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta päiväko...
Videot ovat hyvä tapa kertoa omasta aiheesta muille, kehittyä mediataidoissa ja oppia toiminnallisella tavalla. Tämä kokonaisuus antaa toimintaideo...
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena on tuottaa lapsille alustava ymmärrys siitä, että tietokoneita voi olla minkä tahansa arkise...
Älypuhelimet ja muut videointiin sopivat laitteet ovat arkipäivää pienten lasten kodeissa ja koululaisten omassa käytössä. Videointi voi kannustaa ...
0–6-vuotiaat
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvittajat ovat Janne Kukk...
Feikkireissu on projekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä mahdollisimman uskottavia lomakuvia ja -videoita lähtemättä oikeasti matk...
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden kansainvälinen sananvapausjärjestö. Se on osa yli 100 maassa toimivaa Kansainväl...
Asiallinen ja huomaavainen käytös Internetissä on vähintään yhtä tärkeää kuin asiallinen käyttäytyminen kasvokkain käytävissä keskusteluissa. Netin...
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien työyhteisöjä mediakasvatuksessa, l...
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Instagramin, YouTuben, TikTokin tai muun somen seuraajana jok...
13–17-vuotiaat
Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta ...
13–17-vuotiaat
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaik...
0–6-vuotiaat
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärryst...
0–6-vuotiaat
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön jä...
13–17-vuotiaat
Mistä Facebookin mainokset tietävät minne haluan matkustaa? Kuinka yksittäiset hakusanat voivat auttaa flunssaepidemian ennustamisessa? Miten netis...