Yli 18-vuotiaat
13–17-vuotiaat
Chat GPT lanseerattiin yleisölle 30.11.2022, ja se valloitti maailman saman tien. Palvelu keräsi kahdessa kuukaudessa 100 miljoonaa käyttäjää, kun ...
13–17-vuotiaat
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan nuorten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukimateria...
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukimateriaa...
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukimateriaali o...
Turvallisesti median parissa Animaatio käsittelee mediassa nähtyjen sisältöjen herättämiä pelkoja ja niiden heijastumista lasten arkeen. Animaatio ...
13–17-vuotiaat
Animaatiossa käsitellään sosiaalista mediaa ja nuorille merkityksellisiä ja ajankohtaisia teemoja: sosiaalisia suhteita ja hyväksyntää, identiteeti...
Yli 18-vuotiaat
Kokonaisuus koostuu oppaasta ja testaa tietosi -osiosta. Opas on tarkoitettu 11–17-vuotiaiden nuorten vanhemmille ja vanhemman asemassa olevi...
Yli 18-vuotiaat
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ja nuorten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaami...
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukima...
Yli 18-vuotiaat
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ja nuorten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaami...
Animaatio käsittelee pelaamista ja sen saamaa merkitystä arjessa, ajankäytössä ja kaverisuhteissa. Animaatio on suunnattu 3.-6.-luokkalaisille. Vid...
13–17-vuotiaat
Digitaaliset pelit ja loot box -ilmiö Loot box, tarkoittaa digitaalisissa peleissä olevia virtuaalisia yllätyslaatikoita, joista pelaajat saavat pe...
Yli 18-vuotiaat
Mediakulttuuri kaikessa moninaisuudessaan luo perustan mediakasvatukselle. Jotta voimme tarttua mediasta nouseviin kysymyksiin ja ongelmiin sekä to...
13–17-vuotiaat
Moka, virhe, luulo, huhu, vinouma, hutilointi, väärinkäsitys, uskomus, juoru… MITÄ ON MISINFORMAATIO? Tiedon totuudenmukaisuutta ja tiedon jakajan...
Yli 18-vuotiaat
Digitalisaation yleistyminen, teknologiset innovaatiot ja tuoreet mediakulttuurin ilmiöt ovat tuoneet paljon erilaisia mahdollisuuksia ja haas...
13–17-vuotiaat
Algoritmi on vaiheittainen kuvaus tietyn ongelman ratkaisemisesta. Tällainen kuvaus sisältyy opetussuunnitelmaan jo ensimmäisellä ja toisella vuosi...
13–17-vuotiaat
Erilaisista boteista on tullut yhä yleisimpiä arjessa. Botti-termi on syntynyt robotti-sanan pohjalta, mutta siinä missä robotit ovat fyysisiä, bot...
13–17-vuotiaat
NFT eli englanniksi Non-Fungible Token on Internetin viimeisimpiä trendejä. NFT:n ymmärtämiseksi on ensin selvitettävä, mihin ”non-fungible” viitta...
Sosiaalisen median vaikutukset hyvinvointiin ovat yksilöllisiä. Some sekä haastaa että tuottaa hyvinvointia. Hyvinvoinnin näkökulmasta omalla toimi...
Yli 18-vuotiaat
Aloitteleville suomen kielen aikuisopiskelijoille, s2-lukutaito-oppijoille ja muille erityisryhmille suunnattu mediakasvatusmateriaali Perehdy paik...
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Polkuja-oppaat
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Polkuja-oppaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Yli 18-vuotiaat
Erilaiset mediat ovat vahvasti läsnä arjessamme. Tästä syystä medialukutaito on keskeinen kansalaistaito, jonka merkitys korostuu yhä enemmän myös ...
Yli 18-vuotiaat
Suomessa mediakasvatuskenttä on laaja ja moninainen. Mediaan liittyvää osaamista, eli medialukutaitoa edistetään monesta eri näkökulmasta ja monen ...
13–17-vuotiaat
Kopiraittila on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen ja pedagoginen materiaalisivusto tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen...
13–17-vuotiaat
Tämä aineisto perustuu kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PENin elokuussa 2021 Espoossa järjestämään näyttelyyn Tyhjät tuolit (Empty Chairs)...
Onko digipelaaminen kauhea harrastus? Mitä hyviä ja huonoja puolia pelaamiseen voi liittyä? Toisinaan on vaikea aloittaa pelaamisesta tai siihen li...
Yli 18-vuotiaat
Opintokokonaisuus on tarkoitettu sinulle, joka haluat tutustua medialukutaitoon ja sen kehittämiseen. Opintokokonaisuus sisältää...
Yli 18-vuotiaat
Oppimiskokonaisuus sisältää apukysymyksiä ja tehtäviä mediasisältöjen tulkitsemiseen. Löydät tulk...
Yli 18-vuotiaat
Osa ikääntyneistä ei käytä internetiä, mutta iso osa jo käyttää. Millaista on oikeasti aikuisten media-arki? Aikuisten internet on lyhytdokumentti ...
Yli 18-vuotiaat
Mediataitopiiri edelleenkehittää kirjallisuuspiireistä tuttua toimintaa. Ajatus on yksinkertainen: Kootaan noin 5-10 hengen ry...
Yli 18-vuotiaat
Mediataitopiirakka havainnollistaa aikuisten tarvitsemien mediataitojen moninaista kokonaisuutta. Mediataitoja harjoitellessaan on hyvä ...
Yli 18-vuotiaat
Mediataitojen opetteluun liittyy paljon erilaisten käsitteiden opettelua. Tekniset termit voivat tuntua hankalilta, sillä ne ovat usein p...
Yli 18-vuotiaat
Toisinaan törmää väitteeseen, että aikuisia ei pidä kasvattaa, sillä aikuiset ovat jo koulunsa käyneet. Kas...
0–6-vuotiaat
Pikaopas elokuvan kerronnan, viestin ja vaikutuksen avaamiseen sekä aktiivisen katsojuuden tukemiseen. Avaimia elokuvaan -esitteen kysymyksiä voi k...
0–6-vuotiaat
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvittajat ovat Janne Kukk...
0–6-vuotiaat
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön jä...
13–17-vuotiaat
Mistä Facebookin mainokset tietävät minne haluan matkustaa? Kuinka yksittäiset hakusanat voivat auttaa flunssaepidemian ennustamisessa? Miten netis...