13–17-vuotiaat
Polkuja medialukutaitoon ja Polkuja ohjelmointiosaamiseen -oppaiden avulla voit edistää lasten ja nuorten mediataitoja varhaiskasvatuksessa ja esio...
13–17-vuotiaat
Termi ”tekoäly” on ollut käytössä jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeisten 5—10 vuoden aikana on kehitetty algoritmeja ja tarpee...
Mäʹhtt oouʹdeed juʹn vuâlla 3-ekksaž medialookkâmtääid? A mäʹhtt älšmâʹtted vueʹllškooulniiʹǩǩi mediasiiʹsǩe čieʹppes raajjmõʹšše? Mäʹhtt äjšmâʹtte...
Vuässadvuõtt da aktiivlaž tåimmʼmõš digitaallaž mediakulttuuʹrest da ohjjelmõsttum pirrõõzzin oudldâʹstte määŋgnallšem tääidaid da silttõõzz. Pukin...
Mot ovddidit juo vuollil 3-jahkásaččaid medialohkanmáhtu? Naba mot movttiidahttit vuolleskuvlaahkásaččaid ráhkadit mediasisdoaluid hutkájit? Mot ar...
Oasálašvuohta ja aktiivvalaš doaibman digitála mediakultuvrras ja programmerejuvvon birrasiin eaktudit máŋggalágan dáidduid ja máhtu. Buohkain galg...
Maht ovdediđ jo vuálá 3-ihásij párnái medialuuhâmtááiđu? Nabai maht movtijdittiđ vyeliškovlâlijd rähtiđ mediasiskáldâsâid kreativlávt? Maht movtijd...
Uásálâšvuotâ já aktivlâš tuáimeevuotâ digitallii mediakulttuurist já ohjelmistum pirrâsijn väätih maaŋgâlágán tááiđuid já máátu. Puohâin kolgâččii ...
0–6-vuotiaat
Koostetta laadukkaista mediakasvatusmateriaaleista, joita ovat tuottaneet alan toimijat ja asiantuntijaorganisaatiot, voi hyödyntää Uudet lukutaido...
0–6-vuotiaat
KAVIn Elokuvapolun sisällöt tukevat lasten ja nuorten elokuva- ja mediakasvatusta Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa (2020-2023) julkaistujen m...
0–6-vuotiaat
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman (2020-2023) aikana pidettyjä koulutuksia on koottu ja teemoiteltu KAVIn Asiaa mediakasvatuksesta -kanavalle oh...
13–17-vuotiaat
Animašuvnnas gieđahallojit sosiála media ja nuoraide dehálaš ja áigeguovdilis temát: sosiála gaskavuođat ja dohkkeheapmi, identitehta hápmašuvvan j...
13–17-vuotiaat
Animaatio kieđâvuš sosiallii media já nuoráid merhâšittee já äigikyevdilis teemaid: sosiallijd koskâvuođâid já nuubij tuhhiittem, identitet ráhtášu...
13–17-vuotiaat
Animaatiast ǩiõttʼtâʹlle sosiaallaž media da nuõrid miârkksaallaid da ääiʹjpoddsaid teeʹmid: sosiaallaž kõskkvuõđid da seännmõõžž, identiteeʹtt ra...
13–17-vuotiaat
Chat GPT lanseerattiin yleisölle 30.11.2022, ja se valloitti maailman saman tien. Palvelu keräsi kahdessa kuukaudessa 100 miljoonaa käyttäjää, kun ...
13–17-vuotiaat
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan nuorten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukimateria...
13–17-vuotiaat
Animaatiossa käsitellään sosiaalista mediaa ja nuorille merkityksellisiä ja ajankohtaisia teemoja: sosiaalisia suhteita ja hyväksyntää, identiteeti...
13–17-vuotiaat
Mikä on metaversumi? Metaversumi on käsite, jolle ei ole vielä tarkkaa selitystä. Sitä käytetään useasti ennustamaan tulevaisuuden Internetin käyt...
13–17-vuotiaat
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ja nuorten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaami...
13–17-vuotiaat
Digitaaliset pelit ja loot box -ilmiö Loot box, tarkoittaa digitaalisissa peleissä olevia virtuaalisia yllätyslaatikoita, joista pelaajat saavat pe...
13–17-vuotiaat
Moka, virhe, luulo, huhu, vinouma, hutilointi, väärinkäsitys, uskomus, juoru… MITÄ ON MISINFORMAATIO? Tiedon totuudenmukaisuutta ja tiedon jakajan...
13–17-vuotiaat
Tämä opas tarjoaa nuorten kanssa työskenteleville aikuisille eväitä seksipositiiviseen ja nuorten kasvua tukevaan median seksisisältöjä käsittelevä...
13–17-vuotiaat
Algoritmi on vaiheittainen kuvaus tietyn ongelman ratkaisemisesta. Tällainen kuvaus sisältyy opetussuunnitelmaan jo ensimmäisellä ja toisella vuosi...
13–17-vuotiaat
Erilaisista boteista on tullut yhä yleisimpiä arjessa. Botti-termi on syntynyt robotti-sanan pohjalta, mutta siinä missä robotit ovat fyysisiä, bot...
13–17-vuotiaat
NFT eli englanniksi Non-Fungible Token on Internetin viimeisimpiä trendejä. NFT:n ymmärtämiseksi on ensin selvitettävä, mihin ”non-fungible” viitta...
Sosiaalisen median vaikutukset hyvinvointiin ovat yksilöllisiä. Some sekä haastaa että tuottaa hyvinvointia. Hyvinvoinnin näkökulmasta omalla toimi...
Kertomuksellisuus sosiaalisen median audiovisuaalisessa sisällössä Sosiaalisen median audiovisuaalisen sisällön (esim. TikTokin lyhyet pystyvideot,...
13–17-vuotiaat
Verkossa leviää niin luotettavaa kuin virheellistä tai tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa informaatiota. Informaatio vaikuttaa ihmisten tietoon ja...
13–17-vuotiaat
Amnestyn julkaiseman Puhutaan suostumuksesta! -ihmisoikeuskasvatusmateriaalin tavoitteena on kannustaa keskustelemaan seksuaalioikeuksista sekä...
13–17-vuotiaat
Mediat ja digitaalisuus ovat lähes jokaisen arjessa ja elämässä läsnä päivittäin. Käytämme toistemme kanssa viestimiseen erilaisia mediavälineitä, ...
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
13–17-vuotiaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
13–17-vuotiaat
Valmista digitarina aiheesta ”Omakuva” ja ota selvää, kuka ja millainen olet. Millä tavoin sinulle tärkeät tavarat, esineet ja asiat kuvaavat sinua...
13–17-vuotiaat
Kopiraittila on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen ja pedagoginen materiaalisivusto tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen...
13–17-vuotiaat
Tämä aineisto perustuu kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PENin elokuussa 2021 Espoossa järjestämään näyttelyyn Tyhjät tuolit (Empty Chairs)...
13–17-vuotiaat
Yleistietoa sarjasta ja oppimistehtävistä Hullu – hullumpi – yläaste on animaatiokomedia 7.-luokkalaisten elämästä. Yläkoulumaailmaan sijoittuvassa...
13–17-vuotiaat
Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmär...
Onko digipelaaminen kauhea harrastus? Mitä hyviä ja huonoja puolia pelaamiseen voi liittyä? Toisinaan on vaikea aloittaa pelaamisesta tai siihen li...
13–17-vuotiaat
Kokonaisuus koostuu oppaasta ja testaa tietosi -osiosta. Oppaan tarkoituksena on kertoa alastonkuvien jakamisesta suostumuksellisessa suhteessa toi...
13–17-vuotiaat
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoide...
0–6-vuotiaat
Pikaopas elokuvan kerronnan, viestin ja vaikutuksen avaamiseen sekä aktiivisen katsojuuden tukemiseen. Avaimia elokuvaan -esitteen kysymyksiä voi k...
13–17-vuotiaat
Uutisluokan tuntimallien avulla pidät mediakasvatustunnin, jossa opitaan uutisen tekemistä ja blogin kirjoittamista. Materiaalin avulla oppilaat pä...
Mistä tietää, että uutiseen voi luottaa? Minkälaisiin huijareiden ansoihin somessa voi astua? Yle Uutisluokan toimittaja Kreeta-Maria Kivioja johda...
13–17-vuotiaat
Yle Uutisluokan ohjeilla sinunkin aiheesi voi olla päivän ykkösuutinen! Klikkaa Uutisluokan tekemiin ohjeisiin, jotka on tehty hauskoiksi sarjakuvi...
Minkälaisia salaliittoteorioita ja kuvahuijauksia koronasta liikkuu somessa? Miten media on onnistunut koronauutisoinnissa? Yle Uutisluokan vi...
Minkälaista on työskennellä trollitehtaassa? Mitä feikkikuvia somessa liikkui Amazonin sademetsäpalojen aikaan? Mikä ...
13–17-vuotiaat
Nuorille sosiaalinen media näyttäytyy merkittävänä osana heidän kasvuympäristöään. Toisaalta se mahdollistaa myös haitallisia ilmiöitä, kuten netti...
”Töissä pelialalla” -videosarja esittelee viiden peliala-ammattilaisen kokemuksia omista koulutus- ja urapoluista sekä pelialalla työsk...
Oppimateriaali kannustaa nimensä mukaan kysymään luetuilta uutisilta, ovatko ne totta. Tämä on yksi kriittisen medialukutaidon keskeisiä ulottuvuuk...
13–17-vuotiaat
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu...
Kuvia sinusta ja minusta –materiaalissa käsitellään lasten ja nuorten kuvaamiskulttuuria, kuvien ja kuvaamisen merkitystä itseilmaisun välineenä, k...
13–17-vuotiaat
Kansalaisjärjestöjen tuottama Friidu-materiaali nostaa esiin ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa käsitteleviä kysymyksiä. Materiaalista löytyy runsaasti n...
Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa -materiaali antaa opettajalle valmiuksia käsitellä kaupallista verkkomediaympäristöä oppilaiden kanssa. Tavoittee...
0–6-vuotiaat
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvittajat ovat Janne Kukk...
13–17-vuotiaat
Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta ...
13–17-vuotiaat
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaik...
0–6-vuotiaat
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärryst...
0–6-vuotiaat
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön jä...
13–17-vuotiaat
Mistä Facebookin mainokset tietävät minne haluan matkustaa? Kuinka yksittäiset hakusanat voivat auttaa flunssaepidemian ennustamisessa? Miten netis...