13–17-vuotiaat

13–17-vuotiaat
30 min.
Chat GPT lanseerattiin yleisölle 30.11.2022, ja se valloitti maailman saman tien. Palvelu keräsi kahdessa kuukaudessa 100 miljoonaa käyttäjää, kun ...
8 tehtävää
30 min.
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan nuorten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista.      Tukimateria...
5 tehtävää
Animaatiossa käsitellään sosiaalista mediaa ja nuorille merkityksellisiä ja ajankohtaisia teemoja: sosiaalisia suhteita ja hyväksyntää, identiteeti...
2 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
60 min
Mikä on metaversumi?  Metaversumi on käsite, jolle ei ole vielä tarkkaa selitystä. Sitä käytetään useasti ennustamaan tulevaisuuden Internetin käyt...
✰✰
8 tehtävää
60 min
13–17-vuotiaat
30 min
Digitaaliset pelit ja loot box -ilmiö Loot box, tarkoittaa digitaalisissa peleissä olevia virtuaalisia yllätyslaatikoita, joista pelaajat saavat pe...
8 tehtävää
30 min
13–17-vuotiaat
30 min.
Moka, virhe, luulo, huhu, vinouma, hutilointi, väärinkäsitys, uskomus, juoru… MITÄ ON MISINFORMAATIO?  Tiedon totuudenmukaisuutta ja tiedon jakajan...
9 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
120 min+
Tämä opas tarjoaa nuorten kanssa työskenteleville aikuisille eväitä seksipositiiviseen ja nuorten kasvua tukevaan median seksisisältöjä käsittelevä...
✰✰
36 tehtävää
120 min+
13–17-vuotiaat
30 min.
Algoritmi on vaiheittainen kuvaus tietyn ongelman ratkaisemisesta. Tällainen kuvaus sisältyy opetussuunnitelmaan jo ensimmäisellä ja toisella vuosi...
8 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
30 min.
Erilaisista boteista on tullut yhä yleisimpiä arjessa. Botti-termi on syntynyt robotti-sanan pohjalta, mutta siinä missä robotit ovat fyysisiä, bot...
8 tehtävää
30 min.
NFT eli englanniksi Non-Fungible Token on Internetin viimeisimpiä trendejä. NFT:n ymmärtämiseksi on ensin selvitettävä, mihin ”non-fungible” viitta...
8 tehtävää
30 min.
Sosiaalisen median vaikutukset hyvinvointiin ovat yksilöllisiä. Some sekä haastaa että tuottaa hyvinvointia. Hyvinvoinnin näkökulmasta omalla toimi...
✰✰✰
8 tehtävää
30 min.
Kertomuksellisuus sosiaalisen median audiovisuaalisessa sisällössä Sosiaalisen median audiovisuaalisen sisällön (esim. TikTokin lyhyet pystyvideot,...
8 tehtävää
30 min.
Verkossa leviää niin luotettavaa kuin virheellistä tai tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa informaatiota. Informaatio vaikuttaa ihmisten tietoon ja...
1 tehtävää
15 min.
Amnestyn julkaiseman Puhutaan suostumuksesta! -ihmisoikeuskasvatusmateriaalin tavoitteena on kannustaa keskustelemaan seksuaalioikeuksista sekä...
✰✰✰
5 tehtävää
90 min
13–17-vuotiaat
45 min
Mediat ja digitaalisuus ovat lähes jokaisen arjessa ja elämässä läsnä päivittäin. Käytämme toistemme kanssa viestimiseen erilaisia mediavälineitä, ...
45 min
13–17-vuotiaat
5 x 45 min
Valmista digitarina aiheesta ”Omakuva” ja ota selvää, kuka ja millainen olet. Millä tavoin sinulle tärkeät tavarat, esineet ja asiat kuvaavat sinua...
✰✰
1 tehtävää
5 x 45 min
13–17-vuotiaat
5 min - 5 h
Kopiraittila on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen ja pedagoginen materiaalisivusto tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen...
5 min - 5 h
13–17-vuotiaat
2 x 60 min
Tämä aineisto perustuu kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PENin elokuussa 2021 Espoossa järjestämään näyttelyyn Tyhjät tuolit (Empty Chairs)...
✰✰✰
2 tehtävää
2 x 60 min
Yleistietoa sarjasta ja oppimistehtävistä Hullu – hullumpi – yläaste on animaatiokomedia 7.-luokkalaisten elämä...
✰✰
4 tehtävää
120+ min
13–17-vuotiaat
60 min
Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmär...
✰✰✰
2 tehtävää
60 min
Onko digipelaaminen kauhea harrastus? Mitä hyviä ja huonoja puolia pelaamiseen voi liittyä? Toisinaan on vaikea aloittaa pelaamisesta tai siihen li...
✰✰
6 tehtävää
Kokonaisuus koostuu oppaasta ja testaa tietosi -osiosta. Oppaan tarkoituksena on kertoa alastonkuvien jakamisesta suostumuksellisessa suhteessa toi...
✰✰✰
2 tehtävää
10-15min
13–17-vuotiaat
45 min
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoide...
3 tehtävää
45 min
0–6-vuotiaat
1-60 min.
Pikaopas elokuvan kerronnan, viestin ja vaikutuksen avaamiseen sekä aktiivisen katsojuuden tukemiseen. Avaimia elokuvaan -esitteen kysymyksiä voi k...
5 tehtävää
1-60 min.
Uutisluokan tuntimallien avulla pidät mediakasvatustunnin, jossa opitaan uutisen tekemistä ja blogin kirjoittamista. Materiaalin avulla oppilaat pä...
4 tehtävää
45 min
Mistä tietää, että uutiseen voi luottaa? Minkälaisiin huijareiden ansoihin somessa voi astua? Yle Uutisluokan toimittaja Kreeta-Maria Kivioja johda...
2 tehtävää
45min
13–17-vuotiaat
30min
Yle Uutisluokan ohjeilla sinunkin aiheesi voi olla päivän ykkösuutinen! Klikkaa Uutisluokan tekemiin ohjeisiin, jotka on tehty hauskoiksi sarjakuvi...
7 tehtävää
30min
Minkälaisia salaliittoteorioita ja kuvahuijauksia koronasta liikkuu somessa? Miten media on onnistunut koronauutisoinnissa? Yle Uutisluokan vi...
1 tehtävää
Minkälaista on työskennellä trollitehtaassa? Mitä feikkikuvia somessa liikkui Amazonin sademetsäpalojen aikaan? Mikä ...
1 tehtävää
45 min
Nuorille sosiaalinen media näyttäytyy merkittävänä osana heidän kasvuympäristöään. Toisaalta se mahdollistaa myös haitallisia ilmiöitä, kuten netti...
3 tehtävää
45 min
”Töissä pelialalla” -videosarja esittelee viiden peliala-ammattilaisen kokemuksia omista koulutus- ja urapoluista sekä pelialalla työsk...
2 tehtävää
45 min
Oppimateriaali kannustaa nimensä mukaan kysymään luetuilta uutisilta, ovatko ne totta. Tämä on yksi kriittisen medialukutaidon keskeisiä ulottuvuuk...
✰✰✰
7 tehtävää
120+ min
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu...
✰✰✰
1 tehtävää
120+ min
Kuvia sinusta ja minusta –materiaalissa käsitellään lasten ja nuorten kuvaamiskulttuuria, kuvien ja kuvaamisen merkitystä itseilmaisun välineenä, k...
✰✰
12 tehtävää
120+ min
Kansalaisjärjestöjen tuottama Friidu-materiaali nostaa esiin ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa käsitteleviä kysymyksiä. Materiaalista löytyy runsaasti n...
✰✰✰
11 tehtävää
120+ min
Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa -materiaali antaa opettajalle valmiuksia käsitellä kaupallista verkkomediaympäristöä oppilaiden kanssa. Tavoittee...
✰✰
120+ min
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvittajat ovat Janne Kukk...
4 tehtävää
30 min
0–6-vuotiaat
120+ min
✰✰
15 tehtävää
120+ min
13–17-vuotiaat
45 min
Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta ...
✰✰
1 tehtävää
45 min
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaik...
1 tehtävää
45 min
0–6-vuotiaat
120+ min
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärryst...
✰✰
18 tehtävää
120+ min
0–6-vuotiaat
120+ min
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön jä...
13 tehtävää
120+ min
13–17-vuotiaat
120+ min
Mistä Facebookin mainokset tietävät minne haluan matkustaa? Kuinka yksittäiset hakusanat voivat auttaa flunssaepidemian ennustamisessa? Miten netis...
✰✰
5 tehtävää
120+ min