SOPII yläkouluikäisille ja vanhemmille
VIE AIKAA noin 25 min
TARVITAAN tietokone ja videotykki, opiskelijoilla puhelimet, tabletit tai tietokoneet
Tämä harjoituksen tarkoituksena on tarkastella seksuaalisuuteen liittyvien sisältöjen esittämistä mediassa. Tehtävässä pohditaan suostumuksen antamiseen ja tulkintaan liittyviä kysymyksiä sekä mediaesitysten tapoja
uusintaa tai kyseenalaistaa väkivaltakulttuuria. Lisätehtävässä keksitään esitystapoja suostumuskulttuurin vahvistamiseksi.
• Millaisia tunteita kohtauksen henkilöillä mielestänne oli
kohtauksen eri vaiheissa?
• Millaisista asioista mielestänne pystyi huomaamaan, että
kohtauksen henkilöt halusivat tai eivät halunneet olla romanttisessa tai seksuaalisessa kanssakäymisessä?
• Nauttivatko kaikki kohtauksen henkilöt tilanteesta?
Miksi tai miksi eivät?
• Tulisiko kohtausten henkilöiden tehdä mielestänne jotakin toisella tavalla, että he kunnioittaisivat toisiaan mahdollisimman hyvin?
3. Purkakaa tehtävä keskustelemalla nuorten keskeisimmistä pohdinnoista. Käsitelkää lopuksi seuraavia kysymyksiä:
• Mitä ajatuksia katsotut kohtaukset herättivät teissä verrattunaaluksi katsottuun videoon?
• Ylläpitivätkö vai kyseenalaistivatko videot sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä stereotypioita?
• Miten elokuvat ja sarjat voivat vaikuttaa käsityksiimme romanttisesta tai seksuaalisesta kanssakäymisestä ja suostumuksesta?
LISÄTEHTÄVÄ:
Pyydä nuoria suunnittelemaan itse tai pienryhmissä sellainen elokuvan tai sarjan kohtaus, joka vahvistaa
suostumuskulttuuria. Tällaisessa kohtauksessa kaikkia henkilöitä ja heidän rajojaan kunnioitetaan mahdollisimman hyvin. Voitte hyödyntää aiemmin näytettyjä kohtauksia tai keksiä idean itse. Toteutustapana on joko lyhyt kirjoitus tai kolmen ruudun sarjakuvana toteutettu kuvakäsikirjoitus. Esitelkää ideat lopuksi koko ryhmälle.