SOPII yläkouluikäisille ja vanhemmille
VIE AIKAA noin 15–20 minuuttia
TARVITAAN Post-it-lappuja, kyniä, nuorille puhelimet tai laitteet musiikkivideoiden katsomiseksi
Tämä harjoituksen tarkoituksena on analysoida musiikkivideoiden avulla
mediakuvastojen tapoja esittää sukupuolta. Tehtävä antaa nuorille valmiuksia purkaa stereotyyppisiä esitystapoja ja normeja.
• Vahvistivatko vai kyseenalaistivatko musiikkivideot mielestänne
naisiin ja miehiin liitettyjä stereotypioita? Entä miten ne huomioivat tai eivät huomioineet sukupuolen moninaisuutta? Millaisia eroja eri musiikkivideoiden välillä oli?
• Mitä vaikutuksia on sillä, miten musiikkivideot kuvaavat eri
sukupuolia? Tulisiko esitystapoja mielestänne muuttaa jollakin
tavalla?
DIGIVINKKI:
Kerätkää musiikkivideoita kuvaavat sanat hyödyntämällä sähköisiä tarralappu- tai sanapilvisovelluksia kuten Mentimeteriä, Padletia tai Googlen Jamboardia.