Perehdy paikalliseen – opettajan ideapakka

Teksti:

Aloitteleville suomen kielen aikuisopiskelijoille, s2-lukutaito-oppijoille ja muille erityisryhmille suunnattu mediakasvatusmateriaali Perehdy paikalliseen hyödyntää paikallista uutismediaa. Se vahvistaa paikallisidentiteettiä ja kotoutumista, harjaannuttaa eri tekstilajeihin, opastaa journalistisen ja kaupallisen viestin eroihin sekä vastuulliseen journalismiin. Tehtävät aktivoivat eri aisteja ja kannustavat toimintaan. Materiaalia voi hyvin soveltaa myös alakouluihin ja kaikkeen erityisopetukseen sekä peruskoulussa että ammatillisella toisella asteella.

Tehtävien tekemiseen tarvitaan jokaiselle opiskelijalle oma paikkakunnalla ilmestyvä paikallinen lehti tai sen verkossa ilmestyvä näköislehti. Materiaali toimii parhaiten paperilehden kanssa. Myös opettaja tarvitsee oman lehden.

Kortteja on 50, ja jokaisessa on vähintään yksi tehtävä. Tehtävät on jaettu viiteen eri tyyppiin riippuen tehtävän tavoitteista sekä odotetusta tuotoksesta tai toiminnasta. Tehtävätyypit ovat: puhe, teksti, kuva, esitys ja ulos luokasta.

Sama tehtävä voi kuulua useaan eri kategoriaan. Korttiin on merkitty tehtävän ensisijainen tyyppi isommalla symbolilla ja toissijaiset pienemmillä.

Perehdy paikalliseen -pakka

Lataa tiedosto