Visuaalinen viestintä edistää tiedon saavutettavuutta. Se voi myös helpottaa ihmisten välistä vuorovaikutusta. Kuvallinen tieto voi olla helposti ymmärrettävissä ja se voi tiivistää paljon informaatiota ”yhteen silmäykseen”.
Visuaalisten sisältöjen saavutettavuuteen liittyy kuitenkin ongelmia. Kaikki ihmiset eivät ole esimerkiksi näkökykyisiä tai näkökykyyn voi liittyä rajoitteita. Visuaalisen ja näköaistin kautta saatavan tiedon merkityksen korostumista voidaan kutsua okulasentrismiksi. Ilmaisutapojen moninaisuuden tiedostaminen auttaa hahmottamaan erilaisia tapoja edistää yhdenvertaisuutta mediassa.
Digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa, että käyttäjät voivat hyödyntää digitaalisia palveluita – verkkosivustoja tai sovellusta – huolimatta mahdollisista toimintarajoitteista. Esimerkiksi ruudunlukuohjelmat mahdollistavat näytöllä olevien tekstien ymmärtämisen. Jotta digitaalista saavutettavuutta tukevat ruudunlukuohjelmat voivat tulkita kuvia, on niihin kirjoitettava erikseen kuvien sisältöä kuvaavat tekstivastineet. Sosiaalisen median aikakaudella taito kirjoittaa tekstivastineita on tärkeä osa saavutettavan mediakulttuurin edistämistä.
Tekstivastineessa tulee kertoa vastaanottajalle lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä kuvassa näkyy. Tekstivastinetta kirjoittaessa voi pohtia esimerkiksi:
Lähde: Saavutettavasti.fi
Tavoitteena on tutustua uutiskuviin verkossa ja pohtia kuvien kuvaustekstejä.
Lisätietoa: