Kokonaisuuden osat

Sosiaalinen media

Sosiaalisessa mediassa on paljon seksuaalista sisältöä

Sosiaalisen median seksuaaliset sisällöt ovat esimerkiksi flirttailevia, vähäpukeisia ja vietteleviä. Puhutaan muun muassa thirst trap -sisällöistä, joiden tarkoituksena on vietellä katsoja seksuaalisesti lisäämällä seksuaalisesti vihjaileva kuva tai video sosi­aaliseen mediaan. 24

Sosiaalisessa mediassa otetaan myös suoraan kantaa seksiin ja seksuaalisuuteen. Esimerkiksi nuorten suosimassa TikTokissa julkaistiin vuosina 2020–2021 erityisen paljon seksuaalisia mieltymyksiä häpäiseviä sisältöjä. Tällöin käyttäjät tuottivat vanil­la-shaming -videoita. Niiden tarkoituksena oli sanoa, että ihmiset, jotka pitävät seksis­tä ilman bdsm- tai muita kinky -vaikutteita ovat tylsiä. Samaan aikaan myös kink-sha­ming -videot olivat yleisiä, joissa puolestaan pyrittiin luomaan mielikuvaa, että erilaiset kinkyt ovat epänormaaleja. Tämä ilmiö vaikutti käyttäjiin esimerkiksi lisäämällä seksiin liittyviä paineita. 25

Sosiaalisessa mediassa myös monet järjestöt, vaikuttajat ja seksologian ammattilaiset tuottavat seksuaalikasvatuksen sisältöjä nuorille. Sosiaalisen median seksisisällöt ovat siis moninainen kokonaisuus.

 

SANASTOA

bdsm = sadomasokistisen seksin kirjo. BDSM -seksissä leikitellään usein valtasuhteilla ja nautitaan erilaisista aistiärsykkeistä ja tuntemuksista, kuten sopivasta kivun tun­teesta.

shaming (eng.) = häpäisy, saattaa häpeään

 

24) Wikipedia (2021), 25) kts. Robinson 2021