Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan) liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi sekä kuvittajan nimen.

Kuvia voi käyttää esimerkiksi julisteissa, esityksissä, verkkosivujen artikkelien kuvituksena ja sosiaalisessa mediassa. Kuvat ovat taustavärittömiä PNG-tiedostoja. Klikkaa haluamasi kuvittajan kuvaa pitäen Vaihto (Shift) -painiketta pohjassa, niin avaat kuvan täysikokoisena uuteen välilehteen.

Keskustele mediasta

Kuvia voi käyttää myös aktivoimaan keskustelua kuvien esittämistä aiheista esityksissä ja opetuksessa.

• Mikä oli sinulle tärkein media pienenä?
  • Mitä hyötyjä ja haasteita pelaamiseen liittyy?
  • Miltä musiikki tuntuu?
  • Millaisissa tilanteissa älypuhelinten käyttö on ihan yleisesti hyväksyttyä ja millaisissa taas ei?
  • Kuinka sosiaalisen median avulla voi vaikuttaa?

Tutustu kuvittajien kuviin

• Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi / Roosa Hepomäki.

Roosan Instagram-profiili

• Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi / Lassi Kaikkonen.

Lassin verkkosivut

• Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi / Minna Koirikivi.

Minnan verkkosivut (Damdamdidi)

• Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi / Janne Kukkonen.

Jannen verkkosivut

• Nämä kuvat liittyvät uusiin Nettielämää -animaatioihin. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi.

• Nämä kuvat on julkaistu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen Polkuja medialukutaitoon ja Polkuja ohelmointiosaamiseen -oppaiden yhteydessä. Kuvia saa käyttää vapaasti, liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Jauri Laakkonen, alkuperäinen julkaisu Polkuja medialukutaitoon-opas TAI Kuva: Jauri Laakkonen, alkuperäinen julkaisu Polkuja ohjelmointiosaamiseen -opas.

• Nämä kuvat on julkaistu alakoulun Polkuja medialukutaitoon ja Polkuja ohelmointiosaamiseen -oppaiden yhteydessä. Kuvia saa käyttää vapaasti, liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Maxim Usik, alkuperäinen julkaisu Polkuja medialukutaitoon-opas TAI Kuva: Maxim Usik, alkuperäinen julkaisu Polkuja ohjelmointiosaamiseen -opas.

• Nämä kuvat on julkaistu yläkoulun Polkuja medialukutaitoon ja Polkuja ohelmointiosaamiseen -oppaiden yhteydessä. Kuvia saa käyttää vapaasti, liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Emma Kantanen, alkuperäinen julkaisu Polkuja medialukutaitoon -opas TAI Kuva: Emma Kantanen, alkuperäinen julkaisu Polkuja ohjelmointiosaamiseen -opas.