Digijalanjälki

Nuorten tekemällä videolla tietoturvakonsultti purkaa osiin lukiolaisen digijalanjäljen. Videon lisäksi materiaali sisältää pari- ja ryhmätehtäviä, joiden avulla oppilaat pääsevät tutustumaan omaan digijalanjälkeensä.

Pääkaupunkiseudun Nuorten Ääni -toimituksen logo: megafoni, jossa lukee NÄT. Alla pienemmällä Nuorisoasiainkeskuksen logona toimiva puu ja teksti Nuorisoasiainkeskus, Helsingin kaupunki.

Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta kun niitä ryhtyy yhdistelemään, alkaa meistä muodostua kokonainen kuva, niin sanottu digijalanjälki.

Puhutaan aktiivisesta ja passiivisesta digijalanjäljestä. Aktiivinen digijalanjälki tarkoittaa kaikkia niitä jälkiä, joita olemme itse aktiivisesti tuottaneet verkkoon: Facebook-kommentteja, Instagram-kuvia, tykkäyksiä, postauksia ja niin edelleen. Aktiivinen digijalanjälki on meidän itse astumamme, ja usein myös tiedämme, milloin ja minne olemme astuneet. Passiivinen digijalanjäljellä puolestaan viitataan tietoon, jota meistä kerätään ilman, että itse aktiivisesti tuotamme sitä. Passiivinen digijalanjälki voi olla esimerkiksi puhelimen paikkatietoja tai kanta-asiakaskorttien tallentamat tiedot ostoistamme.

• Digijalanjälki on oleellinen osa meitä ja identiteettiämme. Siksi siitä on myös hyvä olla tietoinen. Digijalanjäljillä-videossa tietoturvakonsultti Janne Kauhanen purkaa osiin lukiolaisen Iiris Sydänmaalakan digijalanjäljen.

• Katsokaa video ja pohtikaa oppilaiden omaa digijalanjälkeä esimerkiksi seuraavien tehtävien kautta:

Keskustelkaa pareittain tai pienissä ryhmissä omasta digijalanjäljestä.

• Mitä tietoja itsestä uskoo löytyvän?
    • Kuinka tietoisesti pyrkii vaikuttamaan omaan digijalanjälkeensä?

Kootkaa pareittain toistenne digitaalinen jalanjälki. Kerätkää löydökset esimerkiksi A3-kokoiselle paperille ajatuskarttaan. Tietojen etsimiseen ei tarvita mitään erikoisia ohjelmistoja, vaan se voi tehdä ihan vain googlettamalla ja mielikuvitusta käyttäen.

• Millaista tietoa ja mistä parista löytyi?
    • Millainen kuva parista muodostui digitaalisen jalanjäljen peruusteella? Tässä voi esimerkiksi piirtää kuvan tai kirjoittaa lyhyen esittelyteksti parista digitaalisen jalanjäljen perusteella.
    • Miltä oma digitaalinen jalanjälki vaikutti? Yllättikö joku? Miksi?

Keskustelkaa koko ryhmässä.

• Mitä merkitystä omalla digijalanjäljellä on vai onko mitään?
    • Mitä hyvää ja huonoa omaan digijalanjälkeen liittyy?
    • Miten uskoo, että oma digijalanjälki muuttuu vuosien saatossa?