Oppimiskokonaisuudet

Lajittelu:
Polkuja medialukutaitoon ja Polkuja ohjelmointiosaamiseen -oppaiden avulla voit edistää lasten ja nuorten mediataitoja varhaiskasvatuksessa ja esio...
6 tehtävää
13–17-vuotiaat
30 min.
Termi ”tekoäly” on ollut käytössä jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeisten 5—10 vuoden aikana on kehitetty algoritmeja ja tarpee...
8 tehtävää
30 min.
Mäʹhtt oouʹdeed juʹn vuâlla 3-ekksaž medialookkâmtääid? A mäʹhtt älšmâʹtted vueʹllškooulniiʹǩǩi mediasiiʹsǩe čieʹppes raajjmõʹšše? Mäʹhtt äjšmâʹtte...
Vuässadvuõtt da aktiivlaž tåimmʼmõš digitaallaž mediakulttuuʹrest da ohjjelmõsttum pirrõõzzin oudldâʹstte määŋgnallšem tääidaid da silttõõzz. Pukin...
Mot ovddidit juo vuollil 3-jahkásaččaid medialohkanmáhtu? Naba mot movttiidahttit vuolleskuvlaahkásaččaid ráhkadit mediasisdoaluid hutkájit? Mot ar...
Oasálašvuohta ja aktiivvalaš doaibman digitála mediakultuvrras ja programmerejuvvon birrasiin eaktudit máŋggalágan dáidduid ja máhtu. Buohkain galg...
Maht ovdediđ jo vuálá 3-ihásij párnái medialuuhâmtááiđu? Nabai maht movtijdittiđ vyeliškovlâlijd rähtiđ mediasiskáldâsâid kreativlávt? Maht movtijd...
Uásálâšvuotâ já aktivlâš tuáimeevuotâ digitallii mediakulttuurist já ohjelmistum pirrâsijn väätih maaŋgâlágán tááiđuid já máátu. Puohâin kolgâččii ...
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa tuotetut materiaalit
Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä? Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin -artikkelikoko...
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa tuotetut materiaalit
Opas antaa vinkkejä Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa (2020-2023) laadittujen medialukutaidon osaamisen kuvausten hyödyntämiseen mediakasvatuk...
Oppaan avulla voit edistää lasten mediataitoja vuosiluokilla 1-6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaisesti. Polkua medialukut...
Koostetta laadukkaista mediakasvatusmateriaaleista, joita ovat tuottaneet alan toimijat ja asiantuntijaorganisaatiot, voi hyödyntää Uudet lukutaido...
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa tuotetut materiaalit
Tutkimuksen on toteuttanut Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan Tulevaisuuden tekstitaidot -tutkimusryhmä (EduLit) yhte...
0–6-vuotiaat
KAVIn Elokuvapolun sisällöt tukevat lasten ja nuorten elokuva- ja mediakasvatusta Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa (2020-2023) julkaistujen m...
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman (2020-2023) aikana pidettyjä koulutuksia on koottu ja teemoiteltu KAVIn Asiaa mediakasvatuksesta -kanavalle oh...
Animaatio ǩiõttʼtââll neʹttsiõrrmõõžž da tõn vuäǯǯam miârkktõõzz aarǥâst, ääjtõõzzâst da taaurõškõskkvuõđin. Animaatio lij puõttlõsttum 3. -6. -kla...
2 tehtävää
30 min.
Animaatio kieđâvuš párnáá vuossâmuu puhelin já aargâ tilálâšvuođâid já skippáártááiđuid, moh lohtâseh toos. Material tuárju vijđásubbooht-uv torvol...
2 tehtävää
Animaatio ǩiõttʼtââll päärna vuõssmõs teʹlfoon da tõõzz kuulli aarǥ vueʹjjid da taaurõštääidaid. Aaunâs stään še veeidsubun staanjõõzz da vaʹsteemv...
2 tehtävää
30 min.
Dorvvolaččat media olis Animašuvdna gieđahallá medias oidnojuvvon sisdoaluid boktin baluid ja daid speadjaluvvama mánáid árgabeaivái. Animašuvdna f...
2 tehtävää
30 min.
Torvolávt mediain Animaatio kieđâvuš paloid, maid mediast oinum siskáldâsah pyehtih cuvnâđ, já tom maht toh spejâlisteh párnái aargân. Animaatio fá...
2 tehtävää
30 min.
Staanjõʹžžen media paarast Animaatio ǩiõttʼtââll mediast vuõinnum siiʹsǩi counni pââlaid da tõi seeičâsttmõõžž päärnai aʹrǧǧe. Animaatio taʹrjjad v...
2 tehtävää
Animašuvdna gieđahallá speallama ja mearkkašupmi, man dat lea ožžon árgabeaivvis, áigegeavaheamis ja skibirgaskavuođain. Animašuvdna lea čujuhuvvon...
2 tehtävää
Animaatio kieđâvuš spellâm já ton finnim merhâšume aargâst, ääigi kevttimist já skippáárkoskâvuođâin. Animaatio lii uáivildum 3-6-luokkalij várás. ...
2 tehtävää
30 min.
Animašuvnnas gieđahallojit sosiála media ja nuoraide dehálaš ja áigeguovdilis temát: sosiála gaskavuođat ja dohkkeheapmi, identitehta hápmašuvvan j...
2 tehtävää
30 min.
Animaatio kieđâvuš sosiallii media já nuoráid merhâšittee já äigikyevdilis teemaid: sosiallijd koskâvuođâid já nuubij tuhhiittem, identitet ráhtášu...
2 tehtävää
30 min.
Animaatiast ǩiõttʼtâʹlle sosiaallaž media  da nuõrid miârkksaallaid da ääiʹjpoddsaid teeʹmid: sosiaallaž kõskkvuõđid da seännmõõžž, identiteeʹtt ra...
2 tehtävää
Animašuvdna gieđahallá máná vuosttamuš telefovnna ja dasa laktáseaddji árgabeaivvi diliid ja skibirdáidduid. Materiála doarju viidásabbotge dorvvol...
2 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
30 min.
Chat GPT lanseerattiin yleisölle 30.11.2022, ja se valloitti maailman saman tien. Palvelu keräsi kahdessa kuukaudessa 100 miljoonaa käyttäjää, kun ...
8 tehtävää
30 min.
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan nuorten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista.      Tukimateria...
5 tehtävää
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista.      Tukimateriaa...
5 tehtävää
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista.  Tukimateriaali o...
5 tehtävää
Animaatio käsittelee lapsen ensimmäistä puhelinta ja siihen liittyviä arjen tilanteita ja kaveritaitoja. Materiaali tukee laajemminkin turvallisen ...
2 tehtävää
30 min.
Turvallisesti median parissa Animaatio käsittelee mediassa nähtyjen sisältöjen herättämiä pelkoja ja niiden heijastumista lasten arkeen. Animaatio ...
2 tehtävää
30 min.
Animaatiossa käsitellään sosiaalista mediaa ja nuorille merkityksellisiä ja ajankohtaisia teemoja: sosiaalisia suhteita ja hyväksyntää, identiteeti...
2 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
60 min
Mikä on metaversumi?  Metaversumi on käsite, jolle ei ole vielä tarkkaa selitystä. Sitä käytetään useasti ennustamaan tulevaisuuden Internetin käyt...
✰✰
8 tehtävää
60 min
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ja nuorten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaami...
8 tehtävää
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukima...
8 tehtävää
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ja nuorten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaami...
8 tehtävää
Animaatio käsittelee pelaamista ja sen saamaa merkitystä arjessa, ajankäytössä ja kaverisuhteissa. Animaatio on suunnattu 3.-6.-luokkalaisille. Vid...
2 tehtävää
13–17-vuotiaat
30 min
Digitaaliset pelit ja loot box -ilmiö Loot box, tarkoittaa digitaalisissa peleissä olevia virtuaalisia yllätyslaatikoita, joista pelaajat saavat pe...
8 tehtävää
30 min
13–17-vuotiaat
30 min.
Moka, virhe, luulo, huhu, vinouma, hutilointi, väärinkäsitys, uskomus, juoru… MITÄ ON MISINFORMAATIO?  Tiedon totuudenmukaisuutta ja tiedon jakajan...
9 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
30 min.
Algoritmi on vaiheittainen kuvaus tietyn ongelman ratkaisemisesta. Tällainen kuvaus sisältyy opetussuunnitelmaan jo ensimmäisellä ja toisella vuosi...
8 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
30 min.
Erilaisista boteista on tullut yhä yleisimpiä arjessa. Botti-termi on syntynyt robotti-sanan pohjalta, mutta siinä missä robotit ovat fyysisiä, bot...
8 tehtävää
30 min.
NFT eli englanniksi Non-Fungible Token on Internetin viimeisimpiä trendejä. NFT:n ymmärtämiseksi on ensin selvitettävä, mihin ”non-fungible” viitta...
8 tehtävää
30 min.
Sosiaalisen median vaikutukset hyvinvointiin ovat yksilöllisiä. Some sekä haastaa että tuottaa hyvinvointia. Hyvinvoinnin näkökulmasta omalla toimi...
✰✰✰
8 tehtävää
30 min.
Kertomuksellisuus sosiaalisen median audiovisuaalisessa sisällössä Sosiaalisen median audiovisuaalisen sisällön (esim. TikTokin lyhyet pystyvideot,...
8 tehtävää
30 min.
Verkossa leviää niin luotettavaa kuin virheellistä tai tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa informaatiota. Informaatio vaikuttaa ihmisten tietoon ja...
1 tehtävää
15 min.
13–17-vuotiaat
45 min
Mediat ja digitaalisuus ovat lähes jokaisen arjessa ja elämässä läsnä päivittäin. Käytämme toistemme kanssa viestimiseen erilaisia mediavälineitä, ...
45 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Yleistietoa sarjasta ja oppimistehtävistä Hullu – hullumpi – yläaste on animaatiokomedia 7.-luokkalaisten elämästä. Yläkoulumaailmaan sijoittuvassa...
✰✰
4 tehtävää
120+ min