Oppimiskokonaisuudet

Lajittelu:
Polkuja medialukutaitoon ja Polkuja ohjelmointiosaamiseen -oppaiden avulla voit edistää lasten ja nuorten mediataitoja varhaiskasvatuksessa ja esio...
6 tehtävää
13–17-vuotiaat
30 min.
Termi ”tekoäly” on ollut käytössä jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeisten 5—10 vuoden aikana on kehitetty algoritmeja ja tarpee...
8 tehtävää
30 min.
Mäʹhtt oouʹdeed juʹn vuâlla 3-ekksaž medialookkâmtääid? A mäʹhtt älšmâʹtted vueʹllškooulniiʹǩǩi mediasiiʹsǩe čieʹppes raajjmõʹšše? Mäʹhtt äjšmâʹtte...
Vuässadvuõtt da aktiivlaž tåimmʼmõš digitaallaž mediakulttuuʹrest da ohjjelmõsttum pirrõõzzin oudldâʹstte määŋgnallšem tääidaid da silttõõzz. Pukin...
Mot ovddidit juo vuollil 3-jahkásaččaid medialohkanmáhtu? Naba mot movttiidahttit vuolleskuvlaahkásaččaid ráhkadit mediasisdoaluid hutkájit? Mot ar...
Oasálašvuohta ja aktiivvalaš doaibman digitála mediakultuvrras ja programmerejuvvon birrasiin eaktudit máŋggalágan dáidduid ja máhtu. Buohkain galg...
Maht ovdediđ jo vuálá 3-ihásij párnái medialuuhâmtááiđu? Nabai maht movtijdittiđ vyeliškovlâlijd rähtiđ mediasiskáldâsâid kreativlávt? Maht movtijd...
Uásálâšvuotâ já aktivlâš tuáimeevuotâ digitallii mediakulttuurist já ohjelmistum pirrâsijn väätih maaŋgâlágán tááiđuid já máátu. Puohâin kolgâččii ...
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa tuotetut materiaalit
Kuinka osaamisen kuvaukset tukevat työyhteisölähtöistä kasvatuksen ja opetuksen kehittämistä? Työyhteisöpolkuja uusiin lukutaitoihin -artikkelikoko...
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa tuotetut materiaalit
Opas antaa vinkkejä Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa (2020-2023) laadittujen medialukutaidon osaamisen kuvausten hyödyntämiseen mediakasvatuk...
Oppaan avulla voit edistää lasten mediataitoja vuosiluokilla 1-6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaisesti. Polkua medialukut...
Koostetta laadukkaista mediakasvatusmateriaaleista, joita ovat tuottaneet alan toimijat ja asiantuntijaorganisaatiot, voi hyödyntää Uudet lukutaido...
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa tuotetut materiaalit
Tutkimuksen on toteuttanut Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan Tulevaisuuden tekstitaidot -tutkimusryhmä (EduLit) yhte...
0–6-vuotiaat
KAVIn Elokuvapolun sisällöt tukevat lasten ja nuorten elokuva- ja mediakasvatusta Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmassa (2020-2023) julkaistujen m...
Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman (2020-2023) aikana pidettyjä koulutuksia on koottu ja teemoiteltu KAVIn Asiaa mediakasvatuksesta -kanavalle oh...
Animaatio ǩiõttʼtââll neʹttsiõrrmõõžž da tõn vuäǯǯam miârkktõõzz aarǥâst, ääjtõõzzâst da taaurõškõskkvuõđin. Animaatio lij puõttlõsttum 3. -6. -kla...
2 tehtävää
30 min.
Animaatio kieđâvuš párnáá vuossâmuu puhelin já aargâ tilálâšvuođâid já skippáártááiđuid, moh lohtâseh toos. Material tuárju vijđásubbooht-uv torvol...
2 tehtävää
Animaatio ǩiõttʼtââll päärna vuõssmõs teʹlfoon da tõõzz kuulli aarǥ vueʹjjid da taaurõštääidaid. Aaunâs stään še veeidsubun staanjõõzz da vaʹsteemv...
2 tehtävää
30 min.
Dorvvolaččat media olis Animašuvdna gieđahallá medias oidnojuvvon sisdoaluid boktin baluid ja daid speadjaluvvama mánáid árgabeaivái. Animašuvdna f...
2 tehtävää
30 min.
Torvolávt mediain Animaatio kieđâvuš paloid, maid mediast oinum siskáldâsah pyehtih cuvnâđ, já tom maht toh spejâlisteh párnái aargân. Animaatio fá...
2 tehtävää
30 min.
Staanjõʹžžen media paarast Animaatio ǩiõttʼtââll mediast vuõinnum siiʹsǩi counni pââlaid da tõi seeičâsttmõõžž päärnai aʹrǧǧe. Animaatio taʹrjjad v...
2 tehtävää
Animašuvdna gieđahallá speallama ja mearkkašupmi, man dat lea ožžon árgabeaivvis, áigegeavaheamis ja skibirgaskavuođain. Animašuvdna lea čujuhuvvon...
2 tehtävää
Animaatio kieđâvuš spellâm já ton finnim merhâšume aargâst, ääigi kevttimist já skippáárkoskâvuođâin. Animaatio lii uáivildum 3-6-luokkalij várás. ...
2 tehtävää
30 min.
Animašuvnnas gieđahallojit sosiála media ja nuoraide dehálaš ja áigeguovdilis temát: sosiála gaskavuođat ja dohkkeheapmi, identitehta hápmašuvvan j...
2 tehtävää
30 min.
Animaatio kieđâvuš sosiallii media já nuoráid merhâšittee já äigikyevdilis teemaid: sosiallijd koskâvuođâid já nuubij tuhhiittem, identitet ráhtášu...
2 tehtävää
30 min.
Animaatiast ǩiõttʼtâʹlle sosiaallaž media  da nuõrid miârkksaallaid da ääiʹjpoddsaid teeʹmid: sosiaallaž kõskkvuõđid da seännmõõžž, identiteeʹtt ra...
2 tehtävää
Animašuvdna gieđahallá máná vuosttamuš telefovnna ja dasa laktáseaddji árgabeaivvi diliid ja skibirdáidduid. Materiála doarju viidásabbotge dorvvol...
2 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
30 min.
Chat GPT lanseerattiin yleisölle 30.11.2022, ja se valloitti maailman saman tien. Palvelu keräsi kahdessa kuukaudessa 100 miljoonaa käyttäjää, kun ...
8 tehtävää
30 min.
7–12-vuotiaat
5 min - 3h
 tunnistaa nettikiusaaminen ja vihapuhe  pysäyttää kiusaaminen ja vihapuhe omalta kohdalta  oppia sananvapauden vastu...
23 tehtävää
5 min - 3h
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan nuorten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista.      Tukimateria...
5 tehtävää
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista.      Tukimateriaa...
5 tehtävää
Koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ohjelmointiosaamisen edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista.  Tukimateriaali o...
5 tehtävää
Animaatio käsittelee lapsen ensimmäistä puhelinta ja siihen liittyviä arjen tilanteita ja kaveritaitoja. Materiaali tukee laajemminkin turvallisen ...
2 tehtävää
30 min.
Turvallisesti median parissa Animaatio käsittelee mediassa nähtyjen sisältöjen herättämiä pelkoja ja niiden heijastumista lasten arkeen. Animaatio ...
2 tehtävää
30 min.
Animaatiossa käsitellään sosiaalista mediaa ja nuorille merkityksellisiä ja ajankohtaisia teemoja: sosiaalisia suhteita ja hyväksyntää, identiteeti...
2 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
60 min
Mikä on metaversumi?  Metaversumi on käsite, jolle ei ole vielä tarkkaa selitystä. Sitä käytetään useasti ennustamaan tulevaisuuden Internetin käyt...
✰✰
8 tehtävää
60 min
Kokonaisuus koostuu oppaasta ja testaa tietosi -osiosta. Opas on tarkoitettu 11–17-vuotiaiden nuorten vanhemmille ja vanhemman asemassa olevi...
1 tehtävää
30min
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ja nuorten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaami...
8 tehtävää
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaamista. Tukima...
8 tehtävää
Medialukutaidon koulutuskokonaisuus on laadittu tukemaan lasten ja nuorten medialukutaidon edistämistä vahvistamalla pedagogisen henkilöstön osaami...
8 tehtävää
Animaatio käsittelee pelaamista ja sen saamaa merkitystä arjessa, ajankäytössä ja kaverisuhteissa. Animaatio on suunnattu 3.-6.-luokkalaisille. Vid...
2 tehtävää
13–17-vuotiaat
30 min
Digitaaliset pelit ja loot box -ilmiö Loot box, tarkoittaa digitaalisissa peleissä olevia virtuaalisia yllätyslaatikoita, joista pelaajat saavat pe...
8 tehtävää
30 min
Mediakulttuuri kaikessa moninaisuudessaan luo perustan mediakasvatukselle. Jotta voimme tarttua mediasta nouseviin kysymyksiin ja ongelmiin sekä to...
5 tehtävää
13–17-vuotiaat
30 min.
Moka, virhe, luulo, huhu, vinouma, hutilointi, väärinkäsitys, uskomus, juoru… MITÄ ON MISINFORMAATIO?  Tiedon totuudenmukaisuutta ja tiedon jakajan...
9 tehtävää
30 min.
Digitalisaation yleistyminen, teknologiset innovaatiot ja tuoreet mediakulttuurin ilmiöt ovat tuoneet paljon erilaisia mahdollisuuksia ja haas...
✰✰
5 tehtävää
60+ min
13–17-vuotiaat
120 min+
Tämä opas tarjoaa nuorten kanssa työskenteleville aikuisille eväitä seksipositiiviseen ja nuorten kasvua tukevaan median seksisisältöjä käsittelevä...
✰✰
36 tehtävää
120 min+
13–17-vuotiaat
30 min.
Algoritmi on vaiheittainen kuvaus tietyn ongelman ratkaisemisesta. Tällainen kuvaus sisältyy opetussuunnitelmaan jo ensimmäisellä ja toisella vuosi...
8 tehtävää
30 min.
13–17-vuotiaat
30 min.
Erilaisista boteista on tullut yhä yleisimpiä arjessa. Botti-termi on syntynyt robotti-sanan pohjalta, mutta siinä missä robotit ovat fyysisiä, bot...
8 tehtävää
30 min.
NFT eli englanniksi Non-Fungible Token on Internetin viimeisimpiä trendejä. NFT:n ymmärtämiseksi on ensin selvitettävä, mihin ”non-fungible” viitta...
8 tehtävää
30 min.
Sosiaalisen median vaikutukset hyvinvointiin ovat yksilöllisiä. Some sekä haastaa että tuottaa hyvinvointia. Hyvinvoinnin näkökulmasta omalla toimi...
✰✰✰
8 tehtävää
30 min.
Kertomuksellisuus sosiaalisen median audiovisuaalisessa sisällössä Sosiaalisen median audiovisuaalisen sisällön (esim. TikTokin lyhyet pystyvideot,...
8 tehtävää
30 min.
Verkossa leviää niin luotettavaa kuin virheellistä tai tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa informaatiota. Informaatio vaikuttaa ihmisten tietoon ja...
1 tehtävää
15 min.
7–12-vuotiaat
Turvallisesti netissä -oppaat sisältävät ohjeita lapsille ja lasten vanhemmille fiksuun ja turvalliseen internetin ja älylaitteiden käyttöön. Tilaa...
Aloitteleville suomen kielen aikuisopiskelijoille, s2-lukutaito-oppijoille ja muille erityisryhmille suunnattu mediakasvatusmateriaali Perehdy paik...
Tämä opas on tarkoitettu tukemaan eri alojen ammattilaisten toteuttamaa mediakasvatustyötä, jonka tavoitteena on edistä&au...
✰✰
22 tehtävää
120+ min
Amnestyn julkaiseman Puhutaan suostumuksesta! -ihmisoikeuskasvatusmateriaalin tavoitteena on kannustaa keskustelemaan seksuaalioikeuksista sek&auml...
✰✰✰
5 tehtävää
90 min
Materiaali sisältää useita valmiiksi ideoituja harjoituksia median parissa toimimiseen. Harjoitukset ovat suunnattu erityisesti varhaiskasvatuksess...
13–17-vuotiaat
45 min
Mediat ja digitaalisuus ovat lähes jokaisen arjessa ja elämässä läsnä päivittäin. Käytämme toistemme kanssa viestimiseen erilaisia mediavälineitä, ...
45 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
5 tehtävää
60 min
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
5 tehtävää
60 min.
Yli 18-vuotiaat
30-60 min
Erilaiset mediat ovat vahvasti läsnä arjessamme. Tästä syystä medialukutaito on keskeinen kansalaistaito, jonka merkitys korostuu yhä enemmän myös ...
30-60 min
Suomessa mediakasvatuskenttä on laaja ja moninainen. Mediaan liittyvää osaamista, eli medialukutaitoa edistetään monesta eri näkökulmasta ja monen ...
✰✰
7 tehtävää
45 min
13–17-vuotiaat
5 x 45 min
Valmista digitarina aiheesta ”Omakuva” ja ota selvää, kuka ja millainen olet. Millä tavoin sinulle tärkeät tavarat, esineet ja asiat kuvaavat sinua...
✰✰
1 tehtävää
5 x 45 min
0–6-vuotiaat
60 min
Esineanimaatioharjoituksen tavoitteena on tutkia liikkuvan kuvan illuusiota ja oppia stop motion -animaation tekemistä. Stop motion -animaatioiden ...
60 min
13–17-vuotiaat
5 min - 5 h
Kopiraittila on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen ja pedagoginen materiaalisivusto tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen...
5 min - 5 h
13–17-vuotiaat
2 x 60 min
Tämä aineisto perustuu kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PENin elokuussa 2021 Espoossa järjestämään näyttelyyn Tyhjät tuolit (Empty Chairs)...
✰✰✰
2 tehtävää
2 x 60 min
Yleistietoa sarjasta ja oppimistehtävistä Hullu – hullumpi – yläaste on animaatiokomedia 7.-luokkalaisten elämästä. Yläkoulumaailmaan sijoittuvassa...
✰✰
4 tehtävää
120+ min
13–17-vuotiaat
60 min
Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmär...
✰✰✰
2 tehtävää
60 min
Onko digipelaaminen kauhea harrastus? Mitä hyviä ja huonoja puolia pelaamiseen voi liittyä? Toisinaan on vaikea aloittaa pelaamisesta tai siihen li...
✰✰
6 tehtävää
Opintokokonaisuus on tarkoitettu sinulle, joka haluat tutustua medialukutaitoon ja sen kehittämiseen. Opintokokonaisuus sisältä&auml...
11 tehtävää
3-6 tuntia
Yli 18-vuotiaat
6 tuntia
Oppimiskokonaisuus sisältää apukysymyksiä ja tehtäviä mediasisältöjen tulkitsemiseen. Löydät tulk...
11 tehtävää
6 tuntia
Osa ikääntyneistä ei käytä internetiä, mutta iso osa jo käyttää. Millaista on oikeasti aikuisten media-arki? Aikuisten internet on lyhytdokumentti ...
1 tehtävää
Mediataitopiiri edelleenkehittää kirjallisuuspiireistä tuttua toimintaa. Ajatus on yksinkertainen:  Kootaan noin 5-10 hengen ry...
2 tehtävää
Mediataitopiirakka havainnollistaa aikuisten tarvitsemien mediataitojen moninaista kokonaisuutta.  Mediataitoja harjoitellessaan on hyvä ...
1 tehtävää
Mediataitojen opetteluun liittyy paljon erilaisten käsitteiden opettelua. Tekniset termit voivat tuntua hankalilta, sillä ne ovat usein p...
2 tehtävää
60 minuuttia
Yli 18-vuotiaat
60 min.
Toisinaan törmää väitteeseen, että aikuisia ei pidä kasvattaa, sillä aikuiset ovat jo koulunsa käyneet. Kas...
2 tehtävää
60 min.
Kokonaisuus koostuu oppaasta ja testaa tietosi -osiosta. Oppaan tarkoituksena on kertoa alastonkuvien jakamisesta suostumuksellisessa suhteessa toi...
✰✰✰
2 tehtävää
10-15min
13–17-vuotiaat
45 min
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoide...
3 tehtävää
45 min
0–6-vuotiaat
1-60 min.
Pikaopas elokuvan kerronnan, viestin ja vaikutuksen avaamiseen sekä aktiivisen katsojuuden tukemiseen. Avaimia elokuvaan -esitteen kysymyksiä voi k...
5 tehtävää
1-60 min.
Uutisluokan tuntimallien avulla pidät mediakasvatustunnin, jossa opitaan uutisen tekemistä ja blogin kirjoittamista. Materiaalin avulla oppilaat pä...
4 tehtävää
45 min
Mistä tietää, että uutiseen voi luottaa? Minkälaisiin huijareiden ansoihin somessa voi astua? Yle Uutisluokan toimittaja Kreeta-Maria Kivioja johda...
2 tehtävää
45min
13–17-vuotiaat
30min
Yle Uutisluokan ohjeilla sinunkin aiheesi voi olla päivän ykkösuutinen! Klikkaa Uutisluokan tekemiin ohjeisiin, jotka on tehty hauskoiksi sarjakuvi...
7 tehtävää
30min
Minkälaisia salaliittoteorioita ja kuvahuijauksia koronasta liikkuu somessa? Miten media on onnistunut koronauutisoinnissa? Yle Uutisluokan vi...
1 tehtävää
Minkälaista on työskennellä trollitehtaassa? Mitä feikkikuvia somessa liikkui Amazonin sademetsäpalojen aikaan? Mikä ...
1 tehtävää
45 min
Nuorille sosiaalinen media näyttäytyy merkittävänä osana heidän kasvuympäristöään. Toisaalta se mahdollistaa myös haitallisia ilmiöitä, kuten netti...
3 tehtävää
45 min
7–12-vuotiaat
90–180 min
Tulkitse ja tunnista Kuvatkaa pienryhmässä video, jossa esitätte tietyn tunteen vallassa olevaa ihmistä kolmessa eri tilanteessa. Tunnistavatko muu...
4 tehtävää
90–180 min
”Töissä pelialalla” -videosarja esittelee viiden peliala-ammattilaisen kokemuksia omista koulutus- ja urapoluista sekä pelialalla työsk...
2 tehtävää
45 min
Oppimateriaali kannustaa nimensä mukaan kysymään luetuilta uutisilta, ovatko ne totta. Tämä on yksi kriittisen medialukutaidon keskeisiä ulottuvuuk...
✰✰✰
7 tehtävää
120+ min
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu...
✰✰✰
1 tehtävää
120+ min
Kuvia sinusta ja minusta –materiaalissa käsitellään lasten ja nuorten kuvaamiskulttuuria, kuvien ja kuvaamisen merkitystä itseilmaisun välineenä, k...
✰✰
12 tehtävää
120+ min
Kansalaisjärjestöjen tuottama Friidu-materiaali nostaa esiin ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa käsitteleviä kysymyksiä. Materiaalista löytyy runsaasti n...
✰✰✰
11 tehtävää
120+ min
Ruohonjuurisarjakuva on tarina, joka kerrotaan visuaalisesti yleensä neljän ruudun avulla. Ruohonjuurisarjakuvan alkuperäinen tarkoitus on ollut ti...
45 min