Oppimiskokonaisuudet
Lajittelu:
Sosiaalisen median vaikutukset hyvinvointiin ovat yksilöllisiä. Some sekä haastaa että tuottaa hyvinvointia. Hyvinvoinnin näkökulmasta omalla toimi...
Lisää muistilistalle
Kertomuksellisuus sosiaalisen median audiovisuaalisessa sisällössä Sosiaalisen median audiovisuaalisen sisällön (esim. TikTokin lyhyet pystyvideot,...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Verkossa leviää niin luotettavaa kuin virheellistä tai tarkoituksellisesti harhaanjohtavaa informaatiota. Informaatio vaikuttaa ihmi...
Lisää muistilistalle
7–12-vuotiaat
Turvallisesti netissä -oppaat sisältävät ohjeita lapsille ja lasten vanhemmille fiksuun ja turvalliseen internetin ja älylaitteiden käyttöön. Tilaa...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Aloitteleville suomen kielen aikuisopiskelijoille, s2-lukutaito-oppijoille ja muille erityisryhmille suunnattu mediakasvatusmateriaali Perehdy paik...
Lisää muistilistalle
7–12-vuotiaat
Tämä opas on tarkoitettu tukemaan eri alojen ammattilaisten toteuttamaa mediakasvatustyötä, jonka tavoitteena on edistä&au...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Mediaseksinlukutaitoa nuorille – opas seksipositiiviseen mediakasvatukseen Tämä opas tarjoaa nuorten kanssa työskenteleville a...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Amnestyn julkaiseman Puhutaan suostumuksesta! -ihmisoikeuskasvatusmateriaalin tavoitteena on kannustaa keskustelemaan seksuaalioikeuksista sekä...
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
Materiaali sisältää useita valmiiksi ideoituja harjoituksia median parissa toimimiseen. Harjoitukset ovat suunnattu erityisesti varhaiskasvatuksess...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Mediat ja digitaalisuus ovat lähes jokaisen arjessa ja elämässä läsnä päivittäin. Käytämme toistemme kanssa viestimiseen erilaisia mediavälineitä, ...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa mediaympäristöissä turvallis...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Lisää muistilistalle
Digitaalinen teknologia on merkittävä osa arkea ja ympäristöämme. Ohjelmointiosaaminen auttaa toimimaan digitaalisissa med...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Medialukutaidossa on kysymys median sisältöjen tulkinnasta, arvioinnista ja tuottamisesta. Medialukutaito auttaa toimimaan median parissa ja digita...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Erilaiset mediat ovat vahvasti läsnä arjessamme. Tästä syystä medialukutaito on keskeinen kansalaistaito, jonka merkitys korostuu yhä enemmän myös ...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Suomessa mediakasvatuskenttä on laaja ja moninainen. Mediaan liittyvää osaamista, eli medialukutaitoa edistetään monesta eri näkökulmasta ja monen ...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Valmista digitarina aiheesta ”Omakuva” ja ota selvää, kuka ja millainen olet. Millä tavoin sinulle tärkeät tavarat, esineet ja asiat kuvaavat sinua...
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
Esineanimaatioharjoituksen tavoitteena on tutkia liikkuvan kuvan illuusiota ja oppia stop motion -animaation tekemistä. Stop motion -animaatioiden ...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Kopiraittila on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen ja pedagoginen materiaalisivusto tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Tämä aineisto perustuu kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PENin elokuussa 2021 Espoossa järjestämään näyttelyyn Tyhjät tuolit (Empty Chairs)...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Yleistietoa sarjasta ja oppimistehtävistä Hullu – hullumpi – yläaste on animaatiokomedia 7.-luokkalaisten elämä...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää...
Lisää muistilistalle
Onko digipelaaminen kauhea harrastus? Mitä hyviä ja huonoja puolia pelaamiseen voi liittyä? Toisinaan on vaikea aloittaa pelaamisesta tai siihen li...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Opintokokonaisuus on tarkoitettu sinulle, joka haluat tutustua medialukutaitoon ja sen kehittämiseen. Opintokokonaisuus sisältää...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Oppimiskokonaisuus sisältää apukysymyksiä ja tehtäviä mediasisältöjen tulkitsemiseen. Löydät tulk...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Osa ikääntyneistä ei käytä internetiä, mutta iso osa jo käyttää. Millaista on oikeasti aikuisten media-arki? Aikuisten internet on lyhytdokumentti ...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Mediataitopiiri edelleenkehittää kirjallisuuspiireistä tuttua toimintaa. Ajatus on yksinkertainen: Kootaan noin 5-10 hengen ry...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Mediataitopiirakka havainnollistaa aikuisten tarvitsemien mediataitojen moninaista kokonaisuutta. Mediataitoja harjoitellessaan on hyvä ...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Mediataitojen opetteluun liittyy paljon erilaisten käsitteiden opettelua. Tekniset termit voivat tuntua hankalilta, sillä ne ovat usein p...
Lisää muistilistalle
Yli 18-vuotiaat
Toisinaan törmää väitteeseen, että aikuisia ei pidä kasvattaa, sillä aikuiset ovat jo koulunsa käyneet. Kas...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Kokonaisuus koostuu oppaasta ja testaa tietosi -osiosta. Oppaan tarkoituksena on kertoa alastonkuvien jakamisesta suostumuksellisessa suhteessa toi...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoide...
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
Pikaopas elokuvan kerronnan, viestin ja vaikutuksen avaamiseen sekä aktiivisen katsojuuden tukemiseen. Avaimia elokuvaan -esitteen kysymyksiä voi k...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Uutisluokan tuntimallien avulla pidät mediakasvatustunnin, jossa opitaan uutisen tekemistä ja blogin kirjoittamista. Materiaalin avulla oppilaat pä...
Lisää muistilistalle
Mistä tietää, että uutiseen voi luottaa? Minkälaisiin huijareiden ansoihin somessa voi astua? Yle Uutisluokan toimittaja Kreeta-Maria Kivioja johda...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Yle Uutisluokan ohjeilla sinunkin aiheesi voi olla päivän ykkösuutinen! Klikkaa Uutisluokan tekemiin ohjeisiin, jotka on tehty hauskoiksi sarjakuvi...
Lisää muistilistalle
Minkälaisia salaliittoteorioita ja kuvahuijauksia koronasta liikkuu somessa? Miten media on onnistunut koronauutisoinnissa? Yle Uutisluokan vi...
Lisää muistilistalle
Minkälaista on työskennellä trollitehtaassa? Mitä feikkikuvia somessa liikkui Amazonin sademetsäpalojen aikaan? Mikä ...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Nuorille sosiaalinen media näyttäytyy merkittävänä osana heidän kasvuympäristöään. Toisaalta se mahdollistaa myös haitallisia ilmiöitä, kuten netti...
Lisää muistilistalle
7–12-vuotiaat
Tulkitse ja tunnista Kuvatkaa pienryhmässä video, jossa esitätte tietyn tunteen vallassa olevaa ihmistä kolmessa eri tilanteessa. Tunnistavatko muu...
Lisää muistilistalle
”Töissä pelialalla” -videosarja esittelee viiden peliala-ammattilaisen kokemuksia omista koulutus- ja urapoluista sekä pelialalla työsk...
Lisää muistilistalle
Oppimateriaali kannustaa nimensä mukaan kysymään luetuilta uutisilta, ovatko ne totta. Tämä on yksi kriittisen medialukutaidon keskeisiä ulottuvuuk...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu...
Lisää muistilistalle
Kuvia sinusta ja minusta –materiaalissa käsitellään lasten ja nuorten kuvaamiskulttuuria, kuvien ja kuvaamisen merkitystä itseilmaisun välineenä, k...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Kansalaisjärjestöjen tuottama Friidu-materiaali nostaa esiin ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa käsitteleviä kysymyksiä. Materiaalista löytyy runsaasti n...
Lisää muistilistalle
Ruohonjuurisarjakuva on tarina, joka kerrotaan visuaalisesti yleensä neljän ruudun avulla. Ruohonjuurisarjakuvan alkuperäinen tarkoitus on ollut ti...
Lisää muistilistalle
Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tuottama pedagoginen aineisto Saamen kielen ja kulttuurin tukemiseksi mediakasvatuksellisin menetelm...
Lisää muistilistalle
Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa -materiaali antaa opettajalle valmiuksia käsitellä kaupallista verkkomediaympäristöä oppilaiden kanssa. Tavoittee...
Lisää muistilistalle
Videokuvaaminen koulussa on hauskaa mutta joskus aikaa vievää ja monimutkaista. Kamerakynän pedagogiikassa kameraa käytetään helpommin – kuin kynää...
Lisää muistilistalle
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottama opas tukee kasvattajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta päiväko...
Lisää muistilistalle
Videot ovat hyvä tapa kertoa omasta aiheesta muille, kehittyä mediataidoissa ja oppia toiminnallisella tavalla. Tämä kokonaisuus antaa toimintaideo...
Lisää muistilistalle
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena on tuottaa lapsille alustava ymmärrys siitä, että tietokoneita voi olla minkä tahansa arkise...
Lisää muistilistalle
Älypuhelimet ja muut videointiin sopivat laitteet ovat arkipäivää pienten lasten kodeissa ja koululaisten omassa käytössä. Videointi voi kannustaa ...
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti...
Lisää muistilistalle
Feikkireissu on projekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä mahdollisimman uskottavia lomakuvia ja -videoita lähtemättä oikeasti matk...
Lisää muistilistalle
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden kansainvälinen sananvapausjärjestö. Se on osa yli 100 maassa toimivaa Kansainväl...
Lisää muistilistalle
Asiallinen ja huomaavainen käytös Internetissä on vähintään yhtä tärkeää kuin asiallinen käyttäytyminen kasvokkain käytävissä keskusteluissa. Netin...
Lisää muistilistalle
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien työyhteisöjä mediakasvatuksessa, l...
Lisää muistilistalle
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Instagramin, YouTuben, TikTokin tai muun somen seuraajana jok...
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
13–17-vuotiaat
Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta ...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaik...
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärryst...
Lisää muistilistalle
0–6-vuotiaat
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön jä...
Lisää muistilistalle
13–17-vuotiaat
Mistä Facebookin mainokset tietävät minne haluan matkustaa? Kuinka yksittäiset hakusanat voivat auttaa flunssaepidemian ennustamisessa? Miten netis...
Lisää muistilistalle