11 results - showing 1 - 11
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 08, 2016 4401   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Lukutaito
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
  • Tunteet
  • Turvallisuus
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja muuta kasvatustyötä. Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmärryksen lisääminen populismista...
Apua, kännykkä  ei toimi!
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 09, 2016 3000   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Globaalikasvatus
  • Internet
  • Kokemukset
  • Lähiympäristö
  • Lukutaito
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Uutiset
  • Verkko
  • Vuorovaikutustaidot
  • Yksityisyys
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Pelastakaa lapset ja punainen risti ovat yhdessä tuottaneet oppaan jossa käsitellään viestintävalmiuksia poikkeustilanteissa. Apua, kännykkä ei toimi! -oppaan tavoitteena on tarjota työvälineet, joilla jokaisella nuorella olisi riittävät viestintävalmiudet ja osaaminen, mikäli joutuisivat keskelle poikkeustilannetta. Tällaisessa tilanteessa esimerkiksi kännykät eivät välttämättä toimi, verkko voi kaatua, kännykästä...
Digijalanjälki
 
3.8 (3)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 04, 2018 12873   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Arki
  • Big Data
  • Digitarina
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mediataidot
  • Mediavälineet
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Verkko
  • Yksityisyys
Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta kun niitä ryhtyy yhdistelemään, alkaa meistä muodostua kokonainen kuva, niin sanottu digijalanjälki. Puhutaan aktiivisesta ja passiivisesta digijalanjäljestä. Aktiivinen digijalanjälki tarkoittaa kaikkia niitä jälkiä, joita olemme...
minajamedia.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 05, 2015 3480   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Arki
  • Ikärajat
  • Internet
  • Kiusaaminen
  • Kokemukset
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Monilukutaito
  • Turvallisuus
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nuortennetti -sivuilta esitellään erilaisia Minä ja media -oppituntipaketteja ja oppimistehtäviä sosiaaliseen mediaan liittyvistä ilmiöistä. Materiaalin avulla ohjaaja saa valmiuksia käsitellä näitä ilmiöitä omassa työssäsi lasten ja nuorten kanssa. Joistakin Nuortennetin aihealueista on laadittu valmiit oppimistehtävät yläkoululaisille. Tehtävät sopivat myös oppilaiden itsenäiseen työskentelyyn tai kotitehtäviksi. Lue alla olevat...
viisaastiverkossa.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated June 16, 2016 2577   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Koulukulttuuri
  • Seksuaalisuus
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Viisaasti verkossa -materiaali on suunnattu tukioppilasohjaajalle ja antaa välineet opettaa, tukea ja keskustella nuorten kanssa netinkäyttöön liittyvistä mekanismeista, tiedonhallinnasta sekä yksityisen ja julkisen viestinnän rajoista. Materiaalissa olevien harjoitusten pohjalta nuoret voivat kartuttaa tietoisuuttaan netin eri ilmiöistä, kehittää mediataitojaan ja opastaa nuorempiaan viisaassa verkon käytössä....
noinkymmenen.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 15, 2015 2030   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Oma tuottaminen ja käyttötaidot
Avainsanat
  • Ääni
  • Elokuva
  • Keskustelu
  • Kuvanlukutaito
  • Pelit
  • Tarinankerronta
  • Turvallisuus
Lataa aineisto
Metkan tuottamat Noin kymmenen askelta -materiaalit ovat suunnattu alle 8-vuotiaiden lasten mediakasvatukseen, mutta ovat sovellettavissa vanhemmillekin lapsille. Muun muassa elokuvaan, mainoksiin, peleihin, ääneen ja satuihin kurkistava materiaali on tarkoitettu lasten kasvattajille ja vanhemmille. Materiaalit toimivat sekä kokonaisuutena että yksittäin valitsemalla omalle lapsiryhmälle sopivat osat. Askeleiden avulla...
olenkoainoa.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 4554   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Digitarina
  • Internet
  • Kiusaaminen
  • Mediataidot
  • Nettielämää
  • Tillgänglig på svenska
  • Turvallisuus
Lataa aineisto
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoiden tarinat on jaksotettu väliotsikoilla, joihin videon voi pysäyttää keskustelua varten. Tässä videossa käsitellään nettituttujen tapaamista, kiusaamista ja käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Lataa tausta-aineisto (PDF)
Kumpi hallitsee – teknologia vai sinä?
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 29, 2015 3119   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Internet
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
  • Big Data
Lataa aineisto
Tehtävässä tarkastellaan nettiajan teknologian mahdollistamia keinoja valvoa käyttäjiään ja siinä pohditaan myös omia vaikutusmahdollisuuksia itsestä kerättävän tiedon hallitsemiseen. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Omaa dataa hallitsemassa -kappaleeseen. Toiminta 1. Katsokaa yhdessä huoltajille suunnattu Valvova silmä -video. Anna oppilaiden tai ohjattavien pohtia ja keskustella...
Digisammon.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 29, 2015 3243   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Big Data
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Tehtävässä rerehdytään itselle läheisten nettisivustojen tai sovellusten käyttöehtoihin ja tutustutaan niiden tapoihin kerätä ja käyttää niille annettuja tietoja. Tehtävän tavoitteena on tutustua tietosuojaan konkreettisten esimerkkien kautta sekä parantaa mahdollisuuksia omaan elämänhallintaan netissä. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Vaarallisilla vesillä – onko yksityisyys uhattuna? –kappaleeseen. Toiminta: ...
Paljon puhetta isosta datasta
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 29, 2015 2629   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Big Data
  • Internet
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Tehtävässä tutustutaan tarkemmin big data –käsitteeseen ja pohditaan sen erilaisia ulottuvuuksia monenlaisten mediatekstien avulla. Tehtävä haastaa tarkastelemaan ilmiötä kriittisesti ja monipuolisesti. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Tietovuoresta digisammoksi – miten big dataa hyödynnetään? – kappaleeseen. Mikä big data? Big data tarkoittaa erittäin suurten, järjestämättömien ja eri...
Digisammon.png
 
3.7 (1)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 01, 2016 4825   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Big Data
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Tehtävässä pohditaan omaa toimintaa netissä ja kartoitetaan tietämystä etenkin henkilökohtaisten tietojen keräämisestä. Vahvistetaan kriittisyyttä ja oman elämän hallinnan taitoja. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaaliin. 1. Pyydä oppilaita tai ohjattavia listaamaan aluksi itsenäisesti mihin kaikkeen he käyttävät nettiä. Pyydä heitä tarkastelemaan listaa ja pohtimaan kaikkia niitä tapoja,...
11 results - showing 1 - 11