19 results - showing 1 - 19
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated April 20, 2018 3424   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Elokuva
  • Koodaaminen
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Mediateksti
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Pelit
  • Tunteet
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien työyhteisöjä mediakasvatuksessa, lasten mediakulttuurin soveltamisessa ja osallisuuden vahvistamisessa osana varhaiskasvatuksen arkea. Opas sisältää runsaasti käytännöllisiä vinkkejä ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita huomioivia mediakasvatusharjoituksia lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Pedagogisten harjoitusten ja toimintaideoiden lisäksi opas sisältää mediakasvatustoiminnan suunnitteluun ideoita ja...
Kamerakynätyöskentelyä (Kuva: Ismo Kiesiläinen)
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated January 15, 2018 3131   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Elokuva
  • Itseilmaisu
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lähiympäristö
  • Lyhytelokuva
  • Medialukutaidot
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Video
  • Kamerakynä
Lataa aineisto
Videokuvaaminen koulussa on hauskaa mutta joskus aikaa vievää ja monimutkaista. Kamerakynän pedagogiikassa kameraa käytetään helpommin – kuin kynää. Elokuvaprojektien sijaan tehdään pieniä kuvaustehtäviä, joilla suunnataan oppilaan ajattelua, toimintaa ja vuorovaikutusta. Videoita ei tarvitse editoida eikä välttämättä edes siirtää, vaan ne voidaan katsoa suoraan mobiililaitteen ruudulta pienissä ryhmissä. Nopea tehtävä...
Luotettavan tiedon metsästäjät
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated March 13, 2018 8808   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Asenteet ja arvot
  • Internet
  • Journalismi
  • Kaupallisuus
  • Keskustelu
  • Kuvanlukutaito
  • Lukutaito
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Osallistuminen
  • Politiikka
  • Radio
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
Lataa aineisto
Mediakasvatusmateriaali tieteestä ja tiedosta Mistä kaikkialta sinä saat tietoa? Millä eri tavoin voit kertoa asioista muille ja jakaa tietoa? Oletko törmännyt valeuutisiin? Miten arvioit tiedon luotettavuutta? Millainen merkitys tieteellä on yhteiskunnassa ja osana arkeamme? Kuulemme, näemme ja pääsemme lukemaan maailmasta ja sen tapahtumista erilaisten medioiden avulla. Medialaitteiden, sovellusten...
Alkuperäiskuva cc @ Reginald Pentinio, kuvaa muokattu rajaamalla ja lisäämällä piirroskuva
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 10, 2017 7377   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Monilukutaito
  • Näyttely
  • Sosiaalinen media
Feikkireissu on projekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä mahdollisimman uskottavia lomakuvia ja -videoita lähtemättä oikeasti matkalle. Illuusio matkasta voidaan toteuttaa esimerkiksi kuvankäsittelyllä, erilaisilla trikeillä tai käyttämällä eri maiden kulttureille tyypillistä rekvisiittaa ja äänimaisemaa. Tarkoituksena on herätellä ihmisten kriittistä medialukutaitoa ja muistuttaa siitä, että kaikki mitä netissä...
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 08, 2016 4310   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Lukutaito
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
  • Tunteet
  • Turvallisuus
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja muuta kasvatustyötä. Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmärryksen lisääminen populismista...
Aikamatkaajat
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated January 30, 2017 15284   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Internet
  • Itseilmaisu
  • Journalismi
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lähiympäristö
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediakulttuurin muutos
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Mediateksti
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Näyttely
  • Osallistuminen
  • Taide
  • Taidenäyttely
Lataa aineisto
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön jätämme tuleville sukupolville? Mediataitoviikon Suomi 100 -materiaalissa tarkastellaan paikan ja ajan muutosta. Ihmisten elinympäristö muuttuu jatkuvasti, ja media tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia tämän kehityskulun ymmärtämiseen. Aikamatkaajat-materiaali liikkuu menneisyyden,...
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 17, 2016 2694   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Globaalikasvatus
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Monilukutaito
  • Osallistuminen
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populismibingo on kriittisen medialukutaidon edistämiseen suunniteltu pelillinen työkalu. Populismibingo on yksin tai yhdessä pelattava peli, jossa tarkastellaan poliittista puhetta populismin näkökulmasta. Poliittinen puhe voi edustaa mitä tahansa liikettä tai suuntausta. Populismibingoa voi pelata vaikkapa eduskunnan täysistunnoilla, kunnanvaltuustojen kokouksilla tai eri arkistojen lähteitä hyödyntäen. Mainokset, tiedotteet, haastattelut, mielipidekirjoitukset, väittelyt, tentit...
R05AN K00D1
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 12, 2016 2284   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Lukutaito
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Monilukutaito
  • Pelaaminen
  • Pelit
  • Koodaaminen
Lataa aineisto
R05AN K00D1 on Yleisradion tuottama peli, joka innostaa lapsia koodaamisen pariin. Materiaali on suunnattu erityisesti alakouluikäisille. Lapset ratkaisevat pelissä koodiin liittyviä tehtäviä. Peliin liittyy myös animaatiosarja, jossa Rosa pelastaa maailman keräämällä 50 koodinpalaa. Peliä voidaan pelata sekä fyysisissä ympäristöissä että verkossa. Materiaalin tueksi on koostettu...
Friidu - tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet
 
3.7 (1)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated April 03, 2017 4722   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Globaalikasvatus
  • Ihmisoikeudet
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Monilukutaito
  • Osallistuminen
  • Seksuaalisuus
  • Tasa-arvo
Lataa aineisto
Kansalaisjärjestöjen tuottama Friidu-materiaali nostaa esiin ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa käsitteleviä kysymyksiä. Materiaalista löytyy runsaasti näkökulmia tyttöjen arkeen eri puolilla maailmaa. Tehtävävinkit sisältävät erityyppisiä harjoituksia, joita voi laajemmin hyödyntää monilukutaidon harjaantumiseen. Materiaalin kuudes osio käsittelee median sukupuolittuneisuutta. Tarkasteluun nostetaan sekä uutisointi että mainonta. Mediateemaan on koottu 13...
Ruohonjuurisarjakuvalla monilukutaitoa
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 07, 2016 4737   0   1   0   1  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Globaalikasvatus
  • Itseilmaisu
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lukutaito
  • Monilukutaito
  • Sarjakuva
  • Tarinankerronta
  • Vuorovaikutustaidot
Ruohonjuurisarjakuva on tarina, joka kerrotaan visuaalisesti yleensä neljän ruudun avulla. Ruohonjuurisarjakuvan alkuperäinen tarkoitus on ollut tiedonvälittäminen esimerkiksi yhteisöissä, joissa monilla ei ole lukutaitoa. Siksi sarjakuvaa on hyödynnetty muun muassa kehitysyhteistyössä. Ruohonjuurisarjakuvan on kehittänyt Leif Packalén 1990-luvulla. Lukukeskus kokosi vuonna 2015 Nenäpäivän kunniaksi tietopaketin 10...
pk_kasikirja.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 02, 2016 2331   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Asenteet ja arvot
  • Available in English
  • Ikärajat
  • Itseilmaisu
  • Keskustelu
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediakulttuurin muutos
  • Medialukutaidot
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Monilukutaito
  • Pelaaminen
  • Pelilukutaito
  • Pelit
  • Tunteet
  • Väkivalta
Lataa aineisto
Pelikasvattajien verkoston tuottama Pelikasvattajan käsikirja kertoo tietoa siitä mistä pelaamisessa ja siihen liittyvissä ilmiöissä on kyse. Kohderyhmänä ovat niin vanhemmat, koulut, kirjastot, nuorisotoimet kuin muutkin tahot, jotka kohtaavat pelaavia lapsia, nuoria ja aikuisia. Käsikirja on kirjoitettu pelaajien, pelintekijöiden, pelikasvattajien, tutkijoiden ja pelihaittojen ehkäisemistyötä...
minajamedia.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 05, 2015 3416   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Arki
  • Ikärajat
  • Internet
  • Kiusaaminen
  • Kokemukset
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Monilukutaito
  • Turvallisuus
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nuortennetti -sivuilta esitellään erilaisia Minä ja media -oppituntipaketteja ja oppimistehtäviä sosiaaliseen mediaan liittyvistä ilmiöistä. Materiaalin avulla ohjaaja saa valmiuksia käsitellä näitä ilmiöitä omassa työssäsi lasten ja nuorten kanssa. Joistakin Nuortennetin aihealueista on laadittu valmiit oppimistehtävät yläkoululaisille. Tehtävät sopivat myös oppilaiden itsenäiseen työskentelyyn tai kotitehtäviksi. Lue alla olevat...
Totta kai.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 30, 2015 2072   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Asenteet ja arvot
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Kuvanlukutaito
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Tehokeinot
  • Vaikuttaminen
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Aikakausmedian Totta kai -oppimateriaali esittelee aikakauslehtimainosten tehokeinoja, vaikutustapoja ja ilmenemismuotoja. Samalla materiaali antaa keinoja aikakauslehtimainosten lukemiseen, tulkitsemiseen ja käsittelemiseen. Oppimateriaali sisältää konkreettisia tehtäviä, joiden avulla lapset ja nuoret voivat arvioida mainosten asenteita ja arvoja. Tehtävät ovat sovellettavissa eri ikäisille oppilaille ja eri oppiaineisiin.
seksia_mediassa.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 5540   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Available in English
  • Digitarina
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Monilukutaito
  • Nettielämää
  • Seksuaalisuus
  • Tillgänglig på svenska
Lataa aineisto
Median seksuaaliset sisällöt ovat nykykulttuurissa aiempaa avoimemmin kaikkien nähtävillä ja ne sekä kiinnostavat että mietityttävät nuoria. Tämän materiaalin tavoitteena on tukea medialukutaitoa ottamalla seksuaaliset sisällöt analyyttisen tarkastelun kohteeksi. Lähtökohtana on, että mediayhteiskunnan kansalaiset ovat median aktiivisia tulkitsijoita, eivät vain passiivisia vastaanottajia. Medialukutaitoinen osaa suhtautua kriittisemmin median esittämiin kuviin ja...
menitkoklikkiin.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 2886   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Monilukutaito
  • Tillgänglig på svenska
  • Uutiset
Lataa aineisto
Keskustelutehtävässä kartoitetaan erilaisia tapoja seurata ajankohtaisia tapahtumia ja uutisia netissä sekä pohditaan aiheiden näkyvyyttä omissa sosiaalisen median kanavissa. Tehtävä sopii mainiosti aloitus- ja lämmittelykeskusteluksi analysointiin tai omaan tuottamiseen tähtääviin harjoituksiin. Tehtävä liittyy Menitkö klikkiin? –materiaaliin. Toiminta Pohdi seuraavia kysymyksiä parin kanssa tai ryhmässä:...
Tekstejä eri medioilla - Mediasta mediaksi
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 01, 2015 1797   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Oma tuottaminen ja käyttötaidot
Avainsanat
  • Monilukutaito
  • Mediateksti
Jokaisella medialla voidaan nähdä olevan oma kielensä, eli kerronnan tapansa. Tässä tehtävässä valitaan jokin mediateksti, jonka eri ryhmät “kääntävät” toisen median kielelle. Mediatekstejä voidaan esittää esimerkiksi äänikertomuksena, kuvallisesti, sarjakuvana, digitarinana, näytelmänä, elokuvana. Jaa osallistujat pieniin ryhmiin. Opasta ryhmäläisiä valitsemaan ja analysoimaan eri medioista tietty sisältö, mediateksti. Tämä...
Podcasting
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 12, 2015 1990   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Ääni
  • Draama
  • Keskustelu
  • Monilukutaito
  • Radio
  • Tarinankerronta
  • Uutiset
Visuaalisessa kulttuurissa äänen merkitys voi jäädä helposti taka-alalle. Tehtävässä tutustutaan erilaisiin auditiivisiin viestinnän muotoihin podcastin avulla. Tarkoituksena on kiinnittää huomiota erilaisiin viestinnän tapoihin toteuttamalla radiolähetys, jossa voivat yhdistyä niin uutiset, keskustelut kuin tarinatkin. Valitse tai sopikaa yhdessä osallistujien kanssa jokin laaja käsiteltävä teema. Osallistujat jaetaan pienempiin ryhmiin, jotka valitsevat...
Oma ympäristö paremmaksi -digitarina
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 12, 2015 2000   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Ääni
  • Digitarina
  • Itseilmaisu
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Monilukutaito
  • Vaikuttaminen
  • Ympäristö
Tehtävässä tarkastellaan omaa lähiympäristöä vaikuttamisen ja kehittämisen näkökulmista. Vaikuttamiseen pyrkivä toiminta esitetään mediavälitteisesti. Tehtävä alkaa ympäristöön tutustumisella, jolloin osallistujat miettivät kohteen, jota voisi parantaa tai jossa olisi jotain kehitettävää. Osallistujat voivat pohtia seuraavia kysymyksiä: mitä kehitettävää kohteessa olisi? millä keinoin...
Koulun vlogi
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated August 31, 2015 1636   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Koulukulttuuri
  • Mediataidot
  • Monilukutaito
  • Vlogi
Videoblogien, eli vlogien suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Vlogit ovat ovat hyvä keino tuoda esiin eri ihmisten ajattelua. Erilaisten näkökulmien huomioon ottaminen on tärkeää erityisesti kasvatusinstituutioissa, joissa yhdistyvät erilaiset tavoitteet ja kulttuurit. Tarjoamalla keino oman näkemyksen esille tuontiin edistää dialogia eri ihmisten välillä, niin oppilaiden, opettajien kuin muun henkilökunnankin...
19 results - showing 1 - 19