22 results - showing 1 - 22
kumppanuus
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 15, 2019 94   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Sosiaalinen media
  • Vaikuttaminen
Lataa aineisto
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Instagramin, YouTuben, TikTokin tai muun somen seuraajana jokainen on mahdollinen kuluttaja. Sosiaalisen median kanavista löytyy suoran markkinoinnin lisäksi vaikuttajamarkkinointia. Se tarkoittaa yritysten ja vaikuttajien, kuten tubettajien ja vlogaajien kaupallista yhteistyötä, jolla tavoitellaan yritykselle...
Mielen kuvittajat
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated January 24, 2019 2586   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Internet
  • Journalismi
  • Kaupallisuus
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Kuvitus
  • Lähiympäristö
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediavälineet
  • Sosiaalinen media
  • Taide
  • Uutiset
  • Vaikuttaminen
  • Valokuva
  • Visuaalisuus
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan. Kuvallisen viestinnän avulla voidaan esittää valtava määrä tietoa selkeästi ja helposti ymmärrettävässä muodossa. Toisaalta kuvien avulla voidaan pureutua yksityiskohtiin äärimmäisen tarkasti, mikä ei muuten olisi mahdollista. Kuvien avulla voimme tarkastella sellaisia silmänräpäyksessä tapahtuvia hetkiä, jotka muuten menisivät ymmärryksemme ohi. Kuvien...
Luotettavan tiedon metsästäjät
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated March 13, 2018 8833   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Asenteet ja arvot
  • Internet
  • Journalismi
  • Kaupallisuus
  • Keskustelu
  • Kuvanlukutaito
  • Lukutaito
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Osallistuminen
  • Politiikka
  • Radio
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
Lataa aineisto
Mediakasvatusmateriaali tieteestä ja tiedosta Mistä kaikkialta sinä saat tietoa? Millä eri tavoin voit kertoa asioista muille ja jakaa tietoa? Oletko törmännyt valeuutisiin? Miten arvioit tiedon luotettavuutta? Millainen merkitys tieteellä on yhteiskunnassa ja osana arkeamme? Kuulemme, näemme ja pääsemme lukemaan maailmasta ja sen tapahtumista erilaisten medioiden avulla. Medialaitteiden, sovellusten...
Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi. Kuvat on tehnyt Janne Kukkonen.
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 23, 2017 8092   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Globaalikasvatus
  • Internet
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Kuvitus
  • Medialukutaidot
  • Mediataide
  • Mediavälineet
  • Pelaaminen
  • Sarjakuva
  • Taide
  • Valokuva
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kymmeniä kuvituskuvia mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä kuvien yhteyteen maininnan Kuva: Mediataitokoulu.fi tai Piirroskuvat: Mediataitokoulu.fi. Kuvia voi käyttää esimerkiksi julisteissa, esityksissä, verkkosivujen artikkelien kuvituksena ja sosiaalisessa mediassa. Lataa kuvat (32 Mb ZIP...
Populismibingo
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 08, 2016 4324   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Lukutaito
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Sanomalehti
  • Sosiaalinen media
  • Tunteet
  • Turvallisuus
  • Vaikuttaminen
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja muuta kasvatustyötä. Populismista puhutaan paljon mutta itse terminä se jää usein epämääräiseksi. Yhtä ja ainutta oikeaa määritelmää termille ei ole. Tästä syystä ymmärryksen lisääminen populismista...
Aikamatkaajat
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated January 30, 2017 15441   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Internet
  • Itseilmaisu
  • Journalismi
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lähiympäristö
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediakulttuurin muutos
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Mediateksti
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Näyttely
  • Osallistuminen
  • Taide
  • Taidenäyttely
Lataa aineisto
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön jätämme tuleville sukupolville? Mediataitoviikon Suomi 100 -materiaalissa tarkastellaan paikan ja ajan muutosta. Ihmisten elinympäristö muuttuu jatkuvasti, ja media tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia tämän kehityskulun ymmärtämiseen. Aikamatkaajat-materiaali liikkuu menneisyyden,...
Apua, kännykkä  ei toimi!
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 09, 2016 2921   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Arki
  • Globaalikasvatus
  • Internet
  • Kokemukset
  • Lähiympäristö
  • Lukutaito
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Uutiset
  • Verkko
  • Vuorovaikutustaidot
  • Yksityisyys
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Pelastakaa lapset ja punainen risti ovat yhdessä tuottaneet oppaan jossa käsitellään viestintävalmiuksia poikkeustilanteissa. Apua, kännykkä ei toimi! -oppaan tavoitteena on tarjota työvälineet, joilla jokaisella nuorella olisi riittävät viestintävalmiudet ja osaaminen, mikäli joutuisivat keskelle poikkeustilannetta. Tällaisessa tilanteessa esimerkiksi kännykät eivät välttämättä toimi, verkko voi kaatua, kännykästä...
Toimitusvaltaus! Ja yhdeksän muuta mediakasvatusprojektia
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated August 10, 2016 2329   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Internet
  • Itseilmaisu
  • Journalismi
  • Medialukutaidot
  • Mediataidot
  • Osallistuminen
  • Uutiset
  • Vaikuttaminen
  • Sanomalehti
Lataa aineisto
Koulujen ja lehtien yhteistyölle on otollinen aika, kun uudet opetussuunnitelmat ovat astuneet voimaan. Sanomalehtien Liiton julkaisemassa materiaalissa esitellään koulujen ja sanomalehtien yhdessä toteuttamia projekteja. Ne ovat sovellettavissa eri-ikäisten oppijoiden kanssa alakoulusta toiselle asteelle. Projekteissa on esimerkiksi tehty nettiuutislähetyksiä ja toimitettu sanomalehden liite. Materiaalissa on vinkkejä sekä opettajille että mediakasvatuksesta kiinnostuneille...
Digijalanjälki
 
3.8 (3)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated December 04, 2018 12670   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Arki
  • Big Data
  • Digitarina
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mediataidot
  • Mediavälineet
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Verkko
  • Yksityisyys
Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta kun niitä ryhtyy yhdistelemään, alkaa meistä muodostua kokonainen kuva, niin sanottu digijalanjälki. Puhutaan aktiivisesta ja passiivisesta digijalanjäljestä. Aktiivinen digijalanjälki tarkoittaa kaikkia niitä jälkiä, joita olemme...
Netiketti-sarjakuvat
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 10256   0   4   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Ihmisoikeudet
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Kuvitus
  • Sarjakuva
  • Taide
  • Tillgänglig på svenska
  • Tunteet
Lataa aineisto
Asiallinen ja huomaavainen käytös Internetissä on vähintään yhtä tärkeää kuin asiallinen käyttäytyminen kasvokkain käytävissä keskusteluissa. Netin näennäisen nimettömyyden suojissa käyttäytymissäännöt saattavat kuitenkin päästä unohtumaan ja siksi niistä on hyvä puhua oppilaiden kanssa aika ajoin. Päivitetty netiketti, siihen liittyvät sarjakuvat ja tehtävät on julkaistu osana Mediataitoviikkoa vuonna...
Hetkiä netissä
 
4.4 (5)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated January 25, 2018 19691   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Digitarina
  • Elokuva
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kuvaaminen
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Osallistuminen
  • Tasa-arvo
  • Tunteet
  • Vaikuttaminen
  • Vastamainos
  • Verkko
  • Video
  • Vuorovaikutustaidot
  • Ympäristö
Lataa aineisto
Älypuhelin on ennen kaikkea työkalu, joka mahdollistaa muun muassa aktiivisen osallisuuden yhteiskunnassa ja joka toimii myös sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä. Älylaitteisiin kriittisesti suhtautuvat mediatekstit ohjaavat huomiomme tyypillisesti laitteisiin, sen sijaan että kiinnittäisimme huomiota siihen mitä laitteilla tehdään. Älypuhelinten käyttö saattaa herättää monenlaisia tunteita ja ajatuksia....
minajamedia.png
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated November 05, 2015 3420   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Arki
  • Ikärajat
  • Internet
  • Kiusaaminen
  • Kokemukset
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Monilukutaito
  • Turvallisuus
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nuortennetti -sivuilta esitellään erilaisia Minä ja media -oppituntipaketteja ja oppimistehtäviä sosiaaliseen mediaan liittyvistä ilmiöistä. Materiaalin avulla ohjaaja saa valmiuksia käsitellä näitä ilmiöitä omassa työssäsi lasten ja nuorten kanssa. Joistakin Nuortennetin aihealueista on laadittu valmiit oppimistehtävät yläkoululaisille. Tehtävät sopivat myös oppilaiden itsenäiseen työskentelyyn tai kotitehtäviksi. Lue alla olevat...
viisaastiverkossa.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated June 16, 2016 2525   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Internet
  • Keskustelu
  • Kiusaaminen
  • Koulukulttuuri
  • Seksuaalisuus
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Viisaasti verkossa -materiaali on suunnattu tukioppilasohjaajalle ja antaa välineet opettaa, tukea ja keskustella nuorten kanssa netinkäyttöön liittyvistä mekanismeista, tiedonhallinnasta sekä yksityisen ja julkisen viestinnän rajoista. Materiaalissa olevien harjoitusten pohjalta nuoret voivat kartuttaa tietoisuuttaan netin eri ilmiöistä, kehittää mediataitojaan ja opastaa nuorempiaan viisaassa verkon käytössä....
Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 12, 2015 6200   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Verkko
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa -materiaali antaa opettajalle valmiuksia käsitellä kaupallista verkkomediaympäristöä oppilaiden kanssa. Tavoitteen aon lisätä oppilaiden ymmärrystä verkkomedian kaupallisesta luonteesta ja auttaa havaitsemaan mainontaa verkossa. Materiaalissa käsitellään: Verkkomainonnan muotoja Rahankäyttöä verkossa Mainonnan sääntelyä ...
Totta kai.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated September 30, 2015 2084   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Aikakauslehti
  • Asenteet ja arvot
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Kuvanlukutaito
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Median välittämät mies- ja naiskuvat
  • Mediateksti
  • Monilukutaito
  • Tehokeinot
  • Vaikuttaminen
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto
Aikakausmedian Totta kai -oppimateriaali esittelee aikakauslehtimainosten tehokeinoja, vaikutustapoja ja ilmenemismuotoja. Samalla materiaali antaa keinoja aikakauslehtimainosten lukemiseen, tulkitsemiseen ja käsittelemiseen. Oppimateriaali sisältää konkreettisia tehtäviä, joiden avulla lapset ja nuoret voivat arvioida mainosten asenteita ja arvoja. Tehtävät ovat sovellettavissa eri ikäisille oppilaille ja eri oppiaineisiin.
olenkoainoa.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 4473   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Digitarina
  • Internet
  • Kiusaaminen
  • Mediataidot
  • Nettielämää
  • Tillgänglig på svenska
  • Turvallisuus
Lataa aineisto
Nettielämää-videot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoiden tarinat on jaksotettu väliotsikoilla, joihin videon voi pysäyttää keskustelua varten. Tässä videossa käsitellään nettituttujen tapaamista, kiusaamista ja käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Lataa tausta-aineisto (PDF)
Nettielämää - Pääsenkö porukkaan?
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 4073   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Digitarina
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mediavälineet
  • Nettielämää
  • Tillgänglig på svenska
Lataa aineisto
Nettielämää-videot ja keskusteluaineistot esittelevät median käyttöön liittyviä arkisia tilanteita digitarinoiden kautta. Videoiden tarinat on jaksotettu väliotsikoilla, joihin videon voi pysäyttää keskustelua varten. Tässä videossa käsitellään sosiaalista mediaa, matkapuhelimen käyttöä, virtuaalisia hyödykkeitä ja kaveripainetta. Lataa tausta-aineisto (PDF)
menitkoklikkiin.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 2998   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Internet
  • Journalismi
  • Tehokeinot
  • Tillgänglig på svenska
Lataa aineisto
Tehtäväkokonaisuus avaa klikkaamaan houkuttelevien uutisten periaatetta keskittymällä painetun sanoma- tai aikakauslehden sekä netissä julkaistavien uutissivustojen eroihin. Huomio on etenkin juttujen otsikoinnissa. Tavoitteena on oman tutkimisen ja analysoinnin kautta kehittää uutismedian kriittistä tulkintaa. Lisätietoja klikkiuutisen käsitteestä saat Menitkö klikkiin? –materiaalista, johon tehtäväkokonaisuus kuuluu. Mikä klikkiuutinen? Klikkiuutiset ovat netissä julkaistavia uutisia,...
menitkoklikkiin.jpg
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated May 17, 2016 2892   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Avainsanat
  • Available in English
  • Internet
  • Journalismi
  • Keskustelu
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Medialukutaidot
  • Monilukutaito
  • Tillgänglig på svenska
  • Uutiset
Lataa aineisto
Keskustelutehtävässä kartoitetaan erilaisia tapoja seurata ajankohtaisia tapahtumia ja uutisia netissä sekä pohditaan aiheiden näkyvyyttä omissa sosiaalisen median kanavissa. Tehtävä sopii mainiosti aloitus- ja lämmittelykeskusteluksi analysointiin tai omaan tuottamiseen tähtääviin harjoituksiin. Tehtävä liittyy Menitkö klikkiin? –materiaaliin. Toiminta Pohdi seuraavia kysymyksiä parin kanssa tai ryhmässä:...
Kumpi hallitsee – teknologia vai sinä?
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 29, 2015 3072   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Internet
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
  • Big Data
Lataa aineisto
Tehtävässä tarkastellaan nettiajan teknologian mahdollistamia keinoja valvoa käyttäjiään ja siinä pohditaan myös omia vaikutusmahdollisuuksia itsestä kerättävän tiedon hallitsemiseen. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Omaa dataa hallitsemassa -kappaleeseen. Toiminta 1. Katsokaa yhdessä huoltajille suunnattu Valvova silmä -video. Anna oppilaiden tai ohjattavien pohtia ja keskustella...
Paljon puhetta isosta datasta
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 29, 2015 2580   0   1   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Avainsanat
  • Big Data
  • Internet
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto
Tehtävässä tutustutaan tarkemmin big data –käsitteeseen ja pohditaan sen erilaisia ulottuvuuksia monenlaisten mediatekstien avulla. Tehtävä haastaa tarkastelemaan ilmiötä kriittisesti ja monipuolisesti. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Tietovuoresta digisammoksi – miten big dataa hyödynnetään? – kappaleeseen. Mikä big data? Big data tarkoittaa erittäin suurten, järjestämättömien ja eri...
Vierailu verkkomuseossa tai -näyttelyssä
 
0.0 (0)
Tehtävä M Mediataitokoulu Updated October 12, 2015 1868   0   0   0   0  

Tehtävä

Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Internet
  • Osallistuminen
  • Taide
  • Taidenäyttely
  • Verkko
Internet on mahdollistanut taiteeseen osallistumisen paikasta ja ajasta riippumatta. Tehtävässä tutustutaan verkosta löytyviin mahdollisuuksiin vierailla taidenäyttelyissä ja -museoissa. Tutustukaa aluksi Googlen Culture Intitute -palveluun, joka kokoaa taidemuseoita ja näyttelyitä verkkoon. Pyydä tehtävään osallistujia tutustumaan palvelusta löytyviin näyttelyihin. Tunnistatko eri museoita tai gallerioita? Mistä maista verkkopalvelun museoita löytyy? Pyydä osallistujia...
22 results - showing 1 - 22