Mitä on journalismi? Mikä kuuluu vastuulliseen journalismiin? Mitä ovat oikaisut? Mitä tarkoittavat journalistin ohjeet? Muun muassa näihin kysymyksiin vapaaehtoiset toimittajat ovat syys- ja kevätlukukauden aikana  tehdessään vierailuja peruskouluihin sekä toisen asteen oppilaitoksiin.

Kuva: Angelina Litvin (Unsplash.com)

Mediakasvatuksen ja medialukutaidon kehittämisavustukset ovat nyt haettavissa opetus- ja kulttuuriministeriössä. Hakuaikaa on 13.4. asti. Tiedätkö, miten avustukset jaetaan ja millaisella hakemuksella on parhaat mahdollisuudet tulla rahoitetuksi?  

Moni haksahtaa tökeröihin huijausviesteihin netissä, vaikka asiasta on puhuttu yli kaksikymmentä vuotta. Ville Eloranta käsitteli Helsingin Sanomien kolumnissa aihetta, joka on aina ajankohtainen. Höynäytettyjen joukossa on kolumnistin mukaan silmiinpistävästi iäkästä väkeä. 

Minun silmääni puolestaan pisti se, että aikuisten medialukutaidon ongelmia ratkotaan lasten kasvatuksella. ”Antaako koulujärjestelmä tuleville aikuisille tarpeeksi eväitä arvioida tekstien kieliasua kriittisesti”, kolumnisti kysyy. Ehkä antaa, ehkä ei. Kumpikaan vaihtoehto ei auta yhtään tämän päivän kuusikymppistä, jonka Facebook-tili levittää ”haluatko voittaa 500 euro lahjakortin” -kalasteluviestiä.

Muuttuuko keskustelu yhteisössänne helposti inttämiseksi? Kokeile seuraavalla kerralla soveltaa keskusteluun kutsuretoriikan oppeja. Kutsuretoriikassa ei pyritä väittelyn voittamiseen vaan yhteiseen ymmärrykseen.

Unohda vaikuttaminen, suostuttelu ja pyrkimys muuttaa keskustelukumppania. Parhaat neuvottelu- tai ideointitulokset saattavatkin syntyä aktiivisen ymmärtämisen kautta. Dialogisessa viestinnässä ei etsitä voittajaa vaan pyritään vuorovaikutukseen, jonka osapuolet voivat yhteisesti muuttaa toinen toistaan -  ilman aikomusta tehdä niin. 

Kutsuretoriikka dialogisen viestinnän menetelmänä kannustaa vastakkainasettelun ja voittamisen pakon sijaan ymmärtämään erilaisia maailmankuvia, arvoja ja mielipiteitä. Nimensä mukaan kutsuretoriikan ajatuksena on esittää kuulijalle kutsu astua puhujan maailmaan. Kutsuun vastataan aktiivisella ja ennakkoasenteista vapaalla kuuntelulla. 

Joulukuussa 2017 ryhmä itähelsinkiläisen lukion oppilaita kutsuttiin osallistujiksi nuorisopaneeliin, jonka Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI järjesti yhteistyössä mediakasvatusharjoittelijana olleen äidinkielenopettaja Kaisa Pyykön kanssa.

KAVIn mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö MEKU määrittelee kuvaohjelmien ikärajojen luokittelukriteerit, kouluttaa kuvaohjelmien luokittelijat ja valvoo heidän toimintaansa. Tämän työnsä tueksi KAVI pyrkii ajoittain vuoropuheluun lasten ja nuorten kanssa.

Tilaa painettuja esitteitä ilmaiseksi

Klikkaa kuvaa avataksesi tilauslomakkeen

Mediataitokoulun blogi

Mediataitokoulun blogista löydät kirjoituksia, joissa pohditaan ajankohtaisia mediakasvatukseen ja mediankäyttöön liittyviä ilmiöitä. Blogikirjoitukset tarkastelevat mediaa eri näkökulmista kirjoittajan asiantuntemuksen mukaan. Blogiin kirjoittavat pääasiassa Finnish Safer Internet Centren työntekijät, mutta myös vierailevat tähdet.

Mediataitokoulun blogiarkisto

Mediataitokoulun vanhalta blogialustalta löydät 40 blogikirjoitusta vuosilta 2012-2015.