A Review of School-Based Initiatives in Media Literacy Education

When teachers use videos,films, Web sites, popular music, newspapers, and magazines in the K-12 classroom or when they involve students in creating media productions using video cameras or computers, they may aim to motivate students `interest in the subject, build communication and critical-thinking skills, encourage political activism, or promote personal and social development This article reviews teachers' motivations for implementing media literacy in K-12 education, focusing on current efforts in elementary education, secondary English language arts, and media production. An overview of statewide media literacy initiatives in Texas, Maryland, and New Mexico is provided, and the author examines some public anxieties concerning the uses of popular media in K-12 classrooms and makes recommendations for future research.

Media Literacy Research Index

The purpose of this index is to bring together and promote international media literacy and media education research. The index is updated regularly, and you can also inform us about missing research via e-mail. Information presented here is all openly available in the Internet. Accessing full articles may require permission from the publisher.

Please, report to us if there is a malfunctioning link or if the information presented in the index is incorrect.

Medialukutaidon ja mediakasvatuksen viitetietokanta

Viitetietokannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi medialukutaitoa ja mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta. Tietokantaan on koottu yhteen kansainvälistä aiheita käsittelevää tutkimusta. Tietokantaa päivitetään säännöllisesti. Voit myös täydentää tietokantaa toimittamalla puuttuvan tutkimuksen tiedot sähköpostitse. Tietokannassa esitetyt tiedot ovat vapaasti saatavilla Internetissä. Kokonaisten artikkelien lukeminen saattaa edellyttää lupaa kustantajalta.

Ilmoitathan sähköpostitse, mikäli jokin linkki ei toimi tai esitetty tieto on väärin.