Media-Based Strategies to Reduce Racial Stereotypes Activated by News Stories

This study focuses on the role of media in facilitating and inhibiting the accessibility of stereotypes primed by race-related news stories. Specifically, it examines experimentally the effects of two strategies for reducing stereotype accessibility: an audience-centered approach that explicitly instructs audiences to be critical media consumers, a goal of media literacy training; and a message-centered approach using stereotype- disconfirming, counter-stereotypical news stories. Participants viewed either a literacy or control video before reading stereotypical or counter-stereotypical news stories about African Americans or Asian Indians. Implicit stereotypes were measured using response latencies to hostile and benevolent stereotypical words in a lexical decision task. Results suggest that a combination of audience-centered and message-centered approaches may reduce racial stereotypes activated by news stories.

Media Literacy Research Index

The purpose of this index is to bring together and promote international media literacy and media education research. The index is updated regularly, and you can also inform us about missing research via e-mail. Information presented here is all openly available in the Internet. Accessing full articles may require permission from the publisher.

Please, report to us if there is a malfunctioning link or if the information presented in the index is incorrect.

Medialukutaidon ja mediakasvatuksen viitetietokanta

Viitetietokannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi medialukutaitoa ja mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta. Tietokantaan on koottu yhteen kansainvälistä aiheita käsittelevää tutkimusta. Tietokantaa päivitetään säännöllisesti. Voit myös täydentää tietokantaa toimittamalla puuttuvan tutkimuksen tiedot sähköpostitse. Tietokannassa esitetyt tiedot ovat vapaasti saatavilla Internetissä. Kokonaisten artikkelien lukeminen saattaa edellyttää lupaa kustantajalta.

Ilmoitathan sähköpostitse, mikäli jokin linkki ei toimi tai esitetty tieto on väärin.