Press Enter to “Say”: Using Second Life to Teach Critical Media Literacy

Online simulated environments directly affect the formation of individual subjectivities through the creation of player avatars. Thus, the power relationships that affect subjectivity formation need to be carefully examined by player-participants as belonging to a system with sometimes homologous, sometimes radically different actions and consequences. In this article, we argue that students need to develop critical awareness of their own subject formation and their positions in new media environments. Such awareness is a necessary component of new media literacy. We further contend that composition instructors can look to Second Life, a popular online simulated environment, as a dynamic text to engage students in questions regarding power, ethics, intellectual property, and community.

Media Literacy Research Index

The purpose of this index is to bring together and promote international media literacy and media education research. The index is updated regularly, and you can also inform us about missing research via e-mail. Information presented here is all openly available in the Internet. Accessing full articles may require permission from the publisher.

Please, report to us if there is a malfunctioning link or if the information presented in the index is incorrect.

Medialukutaidon ja mediakasvatuksen viitetietokanta

Viitetietokannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi medialukutaitoa ja mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta. Tietokantaan on koottu yhteen kansainvälistä aiheita käsittelevää tutkimusta. Tietokantaa päivitetään säännöllisesti. Voit myös täydentää tietokantaa toimittamalla puuttuvan tutkimuksen tiedot sähköpostitse. Tietokannassa esitetyt tiedot ovat vapaasti saatavilla Internetissä. Kokonaisten artikkelien lukeminen saattaa edellyttää lupaa kustantajalta.

Ilmoitathan sähköpostitse, mikäli jokin linkki ei toimi tai esitetty tieto on väärin.