Beyond sophistication: dimensions of advertising literacy

In the spirit of the IPA's bridge-building initiatives between industry and academia, we argue that academics can enhance practitioners' current understanding of consumers' advertising literacy. Reviewing language and literacy theories, we suggest that this offers fresh avenues for exploring consumers' relationships with ads and advertising. We report on a study exploring young adults' advertising literacy and identify three dimensions of consumers' advertising literacy, each of which implies a different relationship between audience and ads. Finally, we discuss the implications of advertising literacy for the ways in which ads are researched, developed and consumed.

Media Literacy Research Index

The purpose of this index is to bring together and promote international media literacy and media education research. The index is updated regularly, and you can also inform us about missing research via e-mail. Information presented here is all openly available in the Internet. Accessing full articles may require permission from the publisher.

Please, report to us if there is a malfunctioning link or if the information presented in the index is incorrect.

Medialukutaidon ja mediakasvatuksen viitetietokanta

Viitetietokannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi medialukutaitoa ja mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta. Tietokantaan on koottu yhteen kansainvälistä aiheita käsittelevää tutkimusta. Tietokantaa päivitetään säännöllisesti. Voit myös täydentää tietokantaa toimittamalla puuttuvan tutkimuksen tiedot sähköpostitse. Tietokannassa esitetyt tiedot ovat vapaasti saatavilla Internetissä. Kokonaisten artikkelien lukeminen saattaa edellyttää lupaa kustantajalta.

Ilmoitathan sähköpostitse, mikäli jokin linkki ei toimi tai esitetty tieto on väärin.