Digijalanjälki

Hot
M Updated
 
3.8 (3)
13460   0   1   0   0  
Digijalanjälki

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Avainsanat
  • Arki
  • Big Data
  • Digitarina
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mediataidot
  • Mediavälineet
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Verkko
  • Yksityisyys

Me kaikki jätämme jälkiä verkkoon. Jokainen tykkäys, kommentti ja ladattu kuva on jälki meistä. Yksittäiset jäljet ovat pieniä ja hajallaan, mutta kun niitä ryhtyy yhdistelemään, alkaa meistä muodostua kokonainen kuva, niin sanottu digijalanjälki.

Puhutaan aktiivisesta ja passiivisesta digijalanjäljestä. Aktiivinen digijalanjälki tarkoittaa kaikkia niitä jälkiä, joita olemme itse aktiivisesti tuottaneet verkkoon: Facebook-kommentteja, Instagram-kuvia, tykkäyksiä, postauksia ja niin edelleen. Aktiivinen digijalanjälki on meidän itse astumamme, ja usein myös tiedämme, milloin ja minne olemme astuneet. Passiivinen digijalanjäljellä puolestaan viitataan tietoon, jota meistä kerätään ilman, että itse aktiivisesti tuotamme sitä. Passiivinen digijalanjälki voi olla esimerkiksi puhelimen paikkatietoja tai kanta-asiakaskorttien tallentamat tiedot ostoistamme.

Digijalanjälki on oleellinen osa meitä ja identiteettiämme. Siksi siitä on myös hyvä olla tietoinen. Digijalanjäljillä-videossa tietoturvakonsultti Janne Kauhanen purkaa osiin lukiolaisen Iiris Sydänmaalakan digijalanjäljen.

Katsokaa video ja pohtikaa oppilaiden omaa digijalanjälkeä esimerkiksi seuraavien tehtävien kautta:

Keskustelkaa pareittain tai pienissä ryhmissä omasta digijalanjäljestä.

  • Mitä tietoja itsestä uskoo löytyvän?
  • Kuinka tietoisesti pyrkii vaikuttamaan omaan digijalanjälkeensä?

Kootkaa pareittain toistenne digitaalinen jalanjälki. Kerätkää löydökset esimerkiksi A3-kokoiselle paperille ajatuskarttaan. Tietojen etsimiseen ei tarvita mitään erikoisia ohjelmistoja, vaan se voi tehdä ihan vain googlettamalla ja mielikuvitusta käyttäen.

  • Millaista tietoa ja mistä parista löytyi?
  • Millainen kuva parista muodostui digitaalisen jalanjäljen peruusteella? Tässä voi esimerkiksi piirtää kuvan tai kirjoittaa lyhyen esittelyteksti parista digitaalisen jalanjäljen perusteella.
  • Miltä oma digitaalinen jalanjälki vaikutti? Yllättikö joku? Miksi?

Keskustelkaa koko ryhmässä.

  • Mitä merkitystä omalla digijalanjäljellä on vai onko mitään?
  • Mitä hyvää ja huonoa omaan digijalanjälkeen liittyy?
  • Miten uskoo, että oma digijalanjälki muuttuu vuosien saatossa?

Tutustu Nuorten Ääni -toimitukseen

User reviews

3 reviews

Overall rating 
 
3.8
Käytettävyys 
 
4.2  (3)
Tavoitteellisuus 
 
3.7  (3)
Mielenkiintoisuus 
 
3.5  (3)
Ratings
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments
Overall rating 
 
3.7
Käytettävyys 
 
4.0
Tavoitteellisuus 
 
3.0
Mielenkiintoisuus 
 
4.0
G
Report this review Comments (0) | Was this review helpful to you? 0 0
Joo
Overall rating 
 
4.5
Käytettävyys 
 
4.5
Tavoitteellisuus 
 
4.5
Mielenkiintoisuus 
 
4.5
Joo
Y
Report this review Comments (0) | Was this review helpful to you? 0 0
moi
Overall rating 
 
3.2
Käytettävyys 
 
4.0
Tavoitteellisuus 
 
3.5
Mielenkiintoisuus 
 
2.0
hyvä video
X
Report this review Comments (0) | Was this review helpful to you? 1 4

Tilaa painettuja esitteitä ilmaiseksi

Klikkaa kuvaa avataksesi tilauslomakkeen

Uudet tehtävät

kumppanuus
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa...
Videosarja sananvapaudesta
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden...
Mielen kuvittajat
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan....
älylelu
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena...
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien...