Vuoden 2016 Mediataitoviikkoa varten tuotettiin Mediakartan tuntijat -toimintamalli.

Mediataitoviikon yhteistyökumppaneiden materiaaleista ja kampanjoista voit lukea lisää näistä linkeistä:

Mediakartan tuntijat

Millaisia tunteita media herättää? Miksi toiselle hauska elokuvan kohtaus voi olla toiselle loukkaava? Miksi nettikeskustelut suututtavat? Mikä tekee pelistä jännittävän tai mainoksesta koskettavan? Miltä netin takkuaminen tuntuu? Miten itse voi luoda mediasisältöä, joka pelottaa tai ilahduttaa?

Tunteilla on iso rooli mediakulttuurissa. Nauramme, liikutumme, pitkästymme ja suutumme erilaisten mediasisältöjen, -välineiden ja tilanteiden parissa. Vaikka jotkin median viestit on tarkoitettu herättämään tiettyjä tunteita, mediasisällöt ovat aina monitulkintaisia. Medialukutaitoinen tunnistaa tunteisiin vetoavia vaikutuskeinoja ja tiedostaa niiden merkityksen myös omassa toiminnassaan.

Mediakartan tuntijat -materiaali sisältää tietoa, toimintamallin ja tehtäviä eri ikäisten mediakasvatukseen. Toimintamallin lähtökohtana on lapsen ja nuoren oma kokemus ja mediakulttuuri. Tavoitteena on kehittää laaja-alaista media- ja monilukutaitoa sekä oppia tunnistamaan ja tiedostamaan median herättämiä tunteita ja niiden vaikutuskeinoja myös tekemällä omia mediasisältöjä.

Toimintamalli alle 8-vuotiaat: Ohjaajan ohjeet, värillinen juliste, mustavalkoinen julisteErilaisia medioita -väritystehtävä

Toimintamalli 6–12-vuotiaat: Ohjaajan ohjeet, värillinen tähtikartta, mustavalkoinen tähtikarttaMitä media on -kuvatehtävä

Toimintamalli yli 12-vuotiaat: Ohjaajan ohjeet, värillinen mediakartta, mustavalkoinen mediakartta 

Lataa esite materiaalista: suomeksi

På svenska: under 8 år, 6–12 år, över 12 år

In English: under 8 years old, 6–12 years old, over 12 years old