Esittelevät videot tutuiksi

M Updated
 
0.0 (0)
2623   0   0   0   0  

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
  • Minä itse
Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Tehtävän kesto
Odottaa käyttäjäarvioita
Lataa aineisto

Tehtävän tavoitteena on tutustua kahteen erilaiseen tapaan tehdä omia esitteleviä videoita. Yhteistyössä Yhteishyvä Live –sivuston kanssa tuotetussa videossa suosittu videobloggaaja Tume kertoo omat vinkkinsä kuvaamisesta ja vloggaamisesta kiinnostuneille nuorille. Videot laajentavat ilmaisutapojen kirjoa esimerkiksi koulussa tai harrastusten parissa. Oman tuottamisen kautta avautuvat paremmin niin esteettiset, käytännölliset kuin sisällöllisetkin ulottuvuudet videoilmaisusta. Vinkkejä videoiden tuottamiseen oppimistilanteissa löydät tehtävästä Oma esittelevä video.

Tehtävä liittyy Videovinkit –materiaaliin, jossa aihetta on esitelty tarkemmin.

Toiminta: Katsokaa aluksi opastava video ”Näin kuvaat vetävän videon – 2 eri tapaa” Pyydä oppilaita tai ohjattavia keskustelemaan:

  • Mikä on videopostauksen ja videotutoriaalin ero?
  • Millaisia videopostauksia eli vloggauksia olet itse viime aikoina katsonut tai millaiset aiheet ovat mielestäsi kiinnostavia?
  • Oletko etsinyt apua tai ohjetta videotutoriaaleista? Millaisiin aiheisiin liittyen? Olivatko tutoriaalin ohjeet hyödyllisiä?

 Katsokaa video tarvittaessa uudestaan. Katselun jälkeen pyydä oppilaita tai ohjattavia poimimaan ylös tärkeimmät vaiheet a) videopostausten ja b) videotutoriaalien tekemisessä seuraavien kysymysten pohjalta: Mistä lähdetään liikkeelle? Mitä suunnitteluvaiheessa tulee ottaa huomioon, entä kuvaustilanteessa? Mitä tapahtuu kuvaamisen jälkeen? Millaisia asioita mielestäsi tulee ottaa huomioon, joita videossa ei kerrottu? Vaiheiden tarkastelun ja keskustelun jälkeen pyydä jokaista osallistujaa, paria tai ryhmää etsimään omasta mielestään onnistuneita videopostauksia sekä videotutoriaaleja. Pohtikaa, miksi juuri kyseiset videot ovat onnistuneita.

User reviews

There are no user reviews for this listing.
Ratings
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments

Tilaa painettuja esitteitä ilmaiseksi

Klikkaa kuvaa avataksesi tilauslomakkeen

Uudet tehtävät

kumppanuus
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa...
Videosarja sananvapaudesta
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden...
Mielen kuvittajat
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan....
älylelu
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena...
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien...