Käyttöehdot haltuun

Hot
M Updated
 
0.0 (0)
3256   0   1   0   0  
Digisammon.png

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
  • Minä itse
Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Tehtävän kesto
Odottaa käyttäjäarvioita
Avainsanat
  • Big Data
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Sosiaalinen media
  • Turvallisuus
  • Yksityisyys
Lataa aineisto

Tehtävässä rerehdytään itselle läheisten nettisivustojen tai sovellusten käyttöehtoihin ja tutustutaan niiden tapoihin kerätä ja käyttää niille annettuja tietoja. Tehtävän tavoitteena on tutustua tietosuojaan konkreettisten esimerkkien kautta sekä parantaa mahdollisuuksia omaan elämänhallintaan netissä. Tehtävä liittyy Digisammon takojat –materiaalin Vaarallisilla vesillä – onko yksityisyys uhattuna? –kappaleeseen.

Toiminta:

1. Pyydä oppilaita tai ohjattavia valitsemaan heille tuttu ja käytössä oleva somepalvelu ja tarkastelkaa niiden käyttöehtoja. Jos tehtäviä tehdään ryhmissä tai pareittain, voidaan tarkastella sekä samoja että useita somepalveluita. Esitä oppilaille tai ohjattaville seuraavia käyttöehtoihin liittyviä kysymyksiä:

  • Mitä tiedät entuudestaan sinulle tutun somepalvelun käyttöehdoista?
  • Kuinka helposti käyttöehdot löytyivät?
  • Löytyikö ehdoista joitakin yllätyksiä? Millaisia?
  • Ovatko ehdot mielestäsi selkeät, vai liian vaikeaselkoiset? Olivatko ne saatavilla suomeksi tai ruotsiksi?
  • Millaisia muutoksia tai parannuksia tekisit ehtoihin?

Voitte myös vertailla ja pisteyttää eri palvelujen käyttöehtoja. Kriteeristö voi olla esimerkiksi ”saatavuus/löydettävyys”, ”selkeys” ja ”ymmärrettävyys”.

2. Pyydä oppilaita tai ohjattavia etsimään nettilehden, pelisivuston tai sosiaalisen median palvelun rekisteriseloste. Tutkikaa selostetta ja pohtikaa yhdessä:

  • Mitä tietoja verkkosivu kerää lukijoista?
  • Mitä tietoja verkkosivu kerää ilman, että lukija itse aktiivisesti antaa tietojaan sivustolle? Mihin tietoja tarvitaan? Mitä näistä tiedoista haluat antaa nettisivustolle?

3. Keskustelkaa: kuinka tarkkoja olette yksityisyydestänne ja miten se näkyy netinkäytössä?

User reviews

There are no user reviews for this listing.
Ratings
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments

Vapaasanahaku

Keywords:

Uudet tehtävät

kumppanuus
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa...
Videosarja sananvapaudesta
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden...
Mielen kuvittajat
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan....
älylelu
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena...
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien...

Kirjautuminen