Podcasting

M Updated
 
0.0 (0)
2042   0   0   0   0  

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 10-12-vuotiaat
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Tehtävän kesto
Odottaa käyttäjäarvioita
Avainsanat
  • Ääni
  • Draama
  • Keskustelu
  • Monilukutaito
  • Radio
  • Tarinankerronta
  • Uutiset

Visuaalisessa kulttuurissa äänen merkitys voi jäädä helposti taka-alalle. Tehtävässä tutustutaan erilaisiin auditiivisiin viestinnän muotoihin podcastin avulla. Tarkoituksena on kiinnittää huomiota erilaisiin viestinnän tapoihin toteuttamalla radiolähetys, jossa voivat yhdistyä niin uutiset, keskustelut kuin tarinatkin. Valitse tai sopikaa yhdessä osallistujien kanssa jokin laaja käsiteltävä teema. Osallistujat jaetaan pienempiin ryhmiin, jotka valitsevat käsiteltävän aiheen ja radiogenren.

Uutinen: Ryhmäläiset valitsevat verkosta mielenkiintoisen ja aiheeseen liittyvän uutisen ja sovittavat sen radion “kielelle”. Ryhmässä pohditaan, miten uutislähetys voi rakentua, mitä elementtejä siihen kuuluu ja mitä äänitehosteita tai musiikkia siinä voidaan hyödyntää. Uutinen käsikirjoitetaan, roolitetaan, äänitetään ja editoidaan.

Keskustelu: Tarkoituksena on äänittää lyhyt keskustelu ajankohtaisesta aiheesta. Keskusteluun voi osallistua osallistujat omana itsenään tai kuvitteellisina roolihenkilöinä. Ryhmäläiset valitsevat teemaan liittyen itseään kiinnostavan aiheen, sopivat esittämänsä roolit ja heidän luonteenpiirteet ja näkökulmat. Yhden osallistujista tulee vetää keskustelua kysymysten avulla. Kysymykset voidaan miettiä ryhmässä valmiiksi etukäteen. Keskustelu äänitetään ja editoidaan.

Tarina: Ryhmäläiset aluksi ideoivat ja käsikirjoittavat tarinan teemaan liittyvästä aiheesta. Tarinan äänittämistä suunnitellessa voidaan pohtia muun muassa seuraavia kysymyksiä: miten kirjoitettu tarina kääntyy radion kielelle? Mitä äänitehosteita tai musiikkia tarinaan voidaan liittää? Tarina käsikirjoituksen jälkeen roolitetaan, äänitetään ja editoidaan. Ryhmien tuotokset voidaan liittää yhteen isommaksi podcast-lähetykseksi, jolloin se voidaan myös halutessa julkaista esimerkiksi yhteisön blogissa. Kuunnellaan lopuksi podcast-lähetykset ja pohditaan seuraavia kysymyksiä yhdessä:

  • Miten lähetys onnistui?
  • Mikä lähetyksen teossa oli parasta?
  • Mikä oli helppoa / vaativaa?
  • Miten äänitehosteet tai musiikki vaikuttivat lähetykseen? Vinkki: Vapaita äänitehosteita ja musiikkia löytyy esimerkiksi Ylen arkiston freesound-sivulta.

User reviews

There are no user reviews for this listing.
Ratings
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments

Vapaasanahaku

Keywords:

Uudet tehtävät

kumppanuus
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa...
Videosarja sananvapaudesta
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden...
Mielen kuvittajat
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan....
älylelu
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena...
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien...

Kirjautuminen