Making the familiar strange and the strange familiar: A project for teaching critical reading and writing.

This article focuses on teaching critical literacy in the context of Singapore. It begins with a conceptualization of critical literacy as a stance oriented to questioning and challenging the often taken-for-granted meanings and assumptions found in ‘everyday’ texts. It then discusses how this stance can be cultivated in students through a critical reading and writing project aimed at encouraging students to question the underlying motivations of seemingly unremarkable texts (‘making the familiar strange’) and produce alternative texts that challenge and destabilize the normative structures of society (‘making the strange familiar’). The article concludes with a brief discussion of the issues and challenges faced by teachers in developing a critical disposition in students that will help them negotiate the information-saturated and text-mediated world of the twenty-first century.

Tilaa painettuja esitteitä ilmaiseksi

Klikkaa kuvaa avataksesi tilauslomakkeen

Uudet tehtävät

kumppanuus
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa...
Videosarja sananvapaudesta
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden...
Mielen kuvittajat
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan....
älylelu
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena...
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien...