Building an understanding of the role of media literacy for Latino/a high school students.

Popular media is a social phenomenon, especially for young audiences. This qualitative study examined how eleven Latino/a high school students and a Latino teacher understood the impact of media messages in an animated children's film. Findings suggest participants identified negative cultural messages embedded throughout the film regarding Latino/a as well as lesbian/gay/bisexual/transgender/queer/intersex/ally (LGBTQIA) populations. Authors discuss implications and recommendations for educators and school leaders to consider when presenting media. These suggestions include integrating media literacy to engage students in understanding the construction of popular media and to critically reflect on the impact of such messages.

Media Literacy Research Index

The purpose of this index is to bring together and promote international media literacy and media education research. The index is updated regularly, and you can also inform us about missing research via e-mail. Information presented here is all openly available in the Internet. Accessing full articles may require permission from the publisher.

Please, report to us if there is a malfunctioning link or if the information presented in the index is incorrect.

Medialukutaidon ja mediakasvatuksen viitetietokanta

Viitetietokannan tarkoituksena on tehdä näkyväksi medialukutaitoa ja mediakasvatusta käsittelevää tutkimusta. Tietokantaan on koottu yhteen kansainvälistä aiheita käsittelevää tutkimusta. Tietokantaa päivitetään säännöllisesti. Voit myös täydentää tietokantaa toimittamalla puuttuvan tutkimuksen tiedot sähköpostitse. Tietokannassa esitetyt tiedot ovat vapaasti saatavilla Internetissä. Kokonaisten artikkelien lukeminen saattaa edellyttää lupaa kustantajalta.

Ilmoitathan sähköpostitse, mikäli jokin linkki ei toimi tai esitetty tieto on väärin.