Tunnistatko kaupallisen vaikuttamisen somessa?

New
M Updated
 
0.0 (0)
72   0   1   0   0  
kumppanuus

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
Tavoite
Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
Tehtävän kesto
30-60-minuuttia
Avainsanat
  • Internet
  • Kaupallisuus
  • Mainonta
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Sosiaalinen media
  • Vaikuttaminen
Lataa aineisto

Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Instagramin, YouTuben, TikTokin tai muun somen seuraajana jokainen on mahdollinen kuluttaja.

Sosiaalisen median kanavista löytyy suoran markkinoinnin lisäksi vaikuttajamarkkinointia. Se tarkoittaa yritysten ja vaikuttajien, kuten tubettajien ja vlogaajien kaupallista yhteistyötä, jolla tavoitellaan yritykselle parempaa myyntiä ja tunnetumpaa brändiä. Suomessa kuluttaja-asiamies on julkaissut linjauksen, jota kaikkien somessa ammattimaisesti julkaisevien tulee noudattaa.

Vaikuttajamarkkinoinnin lopputulos voi olla esimerkiksi tunnetun tubettajan julkaisema video, podcast-jakso tai Instagramissa julkaistu kuva. Uudessa linjauksessa on annettu konkreettiset kuvaesimerkit eri somekanaviin siitä, miten kaupallisesta vaikuttamisesta tulee ilmoittaa.

Tehtäväideoita:

  1. Tutustukaa yhdessä linjauksiin (klikkaa Lataa aineisto) ja etsikää käytössänne olevista sosiaalisen median sisällöistä esimerkkejä, joissa linjauksessa esitettyjä sääntöjä noudatetaan. Eritelkää, mistä päättelitte, että sääntöjä on noudatettu. Somekanavia valitessa muistakaa palveluiden ikärajat, joita tulee noudattaa. Tarvittaessa tehtäviä voi suorittaa myös ilman esimerkkien katsomista suoraan linjauksen tekstiä ja esimerkkejä hyödyntäen, sekä tehtävän tekijöiden aikaisempien kokemusten perusteella.
  2. Tehkää jokaiselle käytössänne olevalle some-alustalle oma sääntökortti linjausten perusteella. Etsikää valitusta somesta kaksi esimerkkiä, joissa sääntöjä on noudatettu.
  3. Alaikäisille suunnattua mainontaa säädellään tiukemmin kuin täysi-ikäisille suunnattua. Kertokaa millä tavalla. Millä sitä linjauksessa perustellaan?
  4. Pohtikaa näkemäänne vaikuttajamarkkinointia. Oletteko nähneet julkaisuja, joissa kaupallista vaikuttamista ei ole asianmukaisesti merkitty? Kertokaa esimerkkejä.
  5. Keskustelkaa: Miksi viranomaiset haluavat, että kaupallinen vaikuttaminen on selkeästi kuluttajien (eli videoiden, kuvien jne. katsojien) nähtävissä? Millaisia seurauksia sillä olisi, jos markkinoinnista ei kerrottaisi ollenkaan?

Mainonnan tunnistettavuudesta löytyy lisää tietoa tämän linkin kautta. KKV:n sivuilla on myös linkki, jonka kautta voi ilmoittaa epäasiallisesta markkinoinnista.

Tehtävän alkuperäiset lähteet:

Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Miten kertoa kaupallisesta yhteistyöstä?

User reviews

There are no user reviews for this listing.
Ratings
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments

Tilaa painettuja esitteitä ilmaiseksi

Klikkaa kuvaa avataksesi tilauslomakkeen

Uudet tehtävät

kumppanuus
Kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa...
Videosarja sananvapaudesta
Suomen PEN – Finlands PEN on vuonna 1928 perustettu kirjailijoiden...
Mielen kuvittajat
Katse on ihmisen yksi keskeisimmistä aisteista, joilla maailmaa havainnoidaan....
älylelu
Toiminnan tavoitteet Älylelun rakentamisen tavoitteena...
Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee varhaiskasvattajia ja päiväkotien...