Kuvassa Mediataitoviikon kasseja naulakossa Educa-messuilla, Mediataitokoulun osaston edessä. Kuvassa ei ole ihmisiä.

Tänään alkaa seitsemäs Mediataitoviikko. Seitsemän kertaa koulut, päiväkodit, kirjastot, nuorisotilat, järjestöt, museot ja muut kasvatuksen ja kulttuurin toimijat ovat voineet ilmoittautua mukaan teemaviikon viettoon. Mediataitoviikkoa vietetään myös ilman että siihen ilmoittaudutaan, ja joskus myös varsinaisen teemaviikon ulkopuolella. Tämä on selvinnyt useissa keskusteluissa muun muassa Educa-messuilla sekä Mediataitoviikon palautekyselyissä. Vuosien aikana olemme jutelleet useista teemoista ja saaneet myös paljon kysymyksiä Mediataitoviikkoon liittyen. Nyt vastaamme kysymyksistä yleisimpiin.

Miksi Mediataitoviikkoa vietetään?

Mediataidot ovat nykyajan kansalaistaitoja ja tärkeitä kaikille ikäluokille. Mediataitoviikon tavoitteena on kehittää niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin mediataitoja. Tähän pyritään tukemalla Suomessa tehtävää monipuolista mediakasvatustyötä ja herättämällä keskustelua ajankohtaisista aiheista. Mediataitoviikon lähes 60 kumppania takaavat sen, että tehtäviä, ideoita ja vinkkejä on tarjolla mahdollisimman monelle ikään ja taitotasoon katsomatta.

Medialukutaito on vahvasti läsnä niin varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelman kuin perusopetuksen ja toisen asteenkin opetussuunnitelman perusteissa. Mediataitoviikko tukee osaltaan tätä työtä tarjoamalla opettajille ja ohjaajille työkaluja ja ideoita mediakasvatukseen.

Mitä Mediataitoviikolla voi tehdä?

Vaikka mitä! Vinkkejä mediakasvatukseen löydät esimerkiksi Mediataitoviikon omasta lehdestä, Mediataitokoulun sivuilta ja sosiaalisesta mediasta. Yksi tapa on ottaa oman ryhmän kanssa tehtäväksi tutustua viikon aikana suurelle osalle uuteen mediaan tai tapaan tuottaa ja tutkia mediaa. Viikon aikana voi kuvata videoita, analysoida kuvia, leikkiä uutistoimitusta, tallentaa ympäristöstä löytyviä jänniä asioita, osallistua paneelikeskusteluun tai vaikka esitellä lempi-tv-sarjansa. Mediataitoviikolla voi myös viestiä omille kohderyhmille tärkeinä pitämistään aiheista tai omasta mediakasvatustyöstään. Sosiaalisen median viestittelyssä suosittelemme käyttämään tunnistetta #Mediataitoviikko.

Mediataitoviikon ajankohta ei sovi meille - voimmeko pitää viikon joskus toiste?

Ehdottomasti! Mediataitoviikolla tiedotetaan uusista materiaaleista ja ideoista mutta suurin osa niistä on käytettävissä ympäri vuoden. Jotkut kilpailut ja testit saattavat olla voimassa ja tarjolla lyhyemmän ajan, mutta lähes kaikki oppimateriaalit ja toimintaideat löytyvät muun muassa Mediataitokoulusta tai Mediataitoviikon kumppaneiden omilta nettisivuilta Mediataitoviikolla ja sen jälkeen.

Miksi Sanomalehtiviikko on niin lähellä Mediataitoviikkoa?

Jotkut ovat ihmetelleet, miksi Mediataitoviikko on heti Sanomalehtiviikon perään tai miksi viikot ovat aina kiinni toisissaan. Kyseessä on itse asiassa sattuma, sillä ennen Mediataitoviikkoa Suomessa vietettiin kansainvälistä Tietoturvapäivää ja -viikkoa, joka ajoittui koko Euroopassa helmikuun ensimmäiselle tai toiselle tiistaille. Kansainvälisesti tuo päivä tunnetaan Safer Internet Day -nimellä ja Suomessa se on nykyään osa Mediataitoviikkoa. Sanomalehtiviikko on puolestaan perinteisesti ollut aina tammi-helmikuun vaihteessa. Olemmekin alkaneet hiljalleen puhua “mediakasvatuksen superviikoista”, jolloin esimerkiksi Mediataitoviikolla voi jatkaa Sanomalehtiviikolla aloitettua projektia.

Haluaisin luokallemme mediakasvatusluennon - voitteko tulla pitämään sen?

Mediataitoihin liittyvät luennot ovat yksi hyvä tapa kehittää niin lasten kuin aikuistenkin mediataitoja. Mediataitoviikkoa suunnitteleva KAVI pitää mahdollisuuksien mukaan luentoja esimerkiksi koko kunnan tai alueen opettajille, kirjaston henkilökunnalle tai varhaiskasvattajille, mutta ei resurssien vuoksi yksittäisille kouluille tai työpaikoille. Mediakasvatukseen liittyviä luentoja pitää muun muassa Mannerheimin Lastensuojeluliitto omien piirijärjestöjensä kautta. Työpajoja ja koulutuksia voi kysyä myös esimerkiksi Mediakasvatuskeskus Metkalta.

Onko teillä valmiita helppoja tehtäviä joita lapset voivat tehdä itsenäisesti?

Mediataitokoulusta ja Mediataitoviikon kumppaneilta löytyy suuri määrä erilaisia ja eri taitotasoja edustavia tehtäviä, myös itsenäisempään työskentelyyn. Suurin osa tehtävistä on kuitenkin suunniteltu siten, että opettaja tai muu tilannetta ohjaava aikuinen johdattaa oppijat aiheen pariin. Useimmiten tehtävissä on erikseen mukana tietoteksti ohjaajalle sekä tehtävät tai toimintaideat oppijoille.

Miksei teillä ole enää niitä ihania mediataitopuu-kasseja?

Mediataitoviikon läheisyydessä ja messuilla olemme jakaneet yhdessä esitteiden ja oppaiden kanssa valkoisia kasseja, joissa on Mediataitokoulusta ja Mediataitoviikosta tuttu, värikäs puukuvio. Meillä on kaksi vastausta kysymykseen: tällä hetkellä emme löydä kasseille riittävästi varastointitilaa (kassilaatikot ovat valtavan isoja painoonsa nähden) emmekä ole osanneet päättää riittävän hyvää ja ekologista materiaalia.

Jos siis osaat vinkata hyvästä kassimateriaalista tai sinulla herää jokin kysymys Mediataitoviikkoon, KAVIn työhön tai mediakasvatukseen liittyen, laita meille postia lähettämällä viestiä Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

KAVIn Mediataitoviikon tiimi toivottaa hauskaa, mielenkiintoista ja oivaltavaa seitsemättä Mediataitoviikkoa!

Julia Alajärvi
Projektipäällikkö
Finnish Safer Internet Centre
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI)

Mediataitokoulun blogi

Mediataitokoulun blogista löydät kirjoituksia, joissa pohditaan ajankohtaisia mediakasvatukseen ja mediankäyttöön liittyviä ilmiöitä. Blogikirjoitukset tarkastelevat mediaa eri näkökulmista kirjoittajan asiantuntemuksen mukaan. Blogiin kirjoittavat pääasiassa Finnish Safer Internet Centren työntekijät, mutta myös vierailevat tähdet.

Mediataitokoulun blogiarkisto

Mediataitokoulun vanhalta blogialustalta löydät 40 blogikirjoitusta vuosilta 2012-2015.