Mediataitoviikkoa vietettiin tavalliseen tapaan helmikuussa. Mediakasvatuksen teemaviikko kokosi yhteen eri alojen ammattilaisia yhteisen teeman alle. Jotta mediataitoviikkoa voidaan kehittää tulevaisuudessa, on tärkeää kuunnella ja kiinnittää huomiota osallistujien kokemuksiin viikosta. Keväällä keräsimme kokemuksia ja näkemyksiä mediakasvatuksesta ja teemaviikkoon osallistumisesta verkkokyselyin sekä eri puolilla Suomea tehdyin haastatteluin.  

Vietimme toukokuussa kaksi innostavaa päivää Satakunnassa Pomarkun Kirkonkylän koulussa. Koulu osallistui arvontaan Mediataitoviikon ilmoittautumisen yhteydessä ja voitti siinä koulutuspäivän. Yhdessä koulun kanssa suunnittelimme koulutuspäiväksi työpajat kaikille koulun luokille. Näin kaikki oppilaat pääsivät osallisiksi palkinnosta, sillä olihan koko koulu ollut mukana Mediataitoviikossa. Halusimme tehdä oppilaiden kanssa mediaan liittyen jotain hauskaa, josta jäisi myös muisto tulevaisuuteen. Päätimme toteuttaa ajatuksen digitaalisesta luokkakuvasta, jossa hyödynnetään videokuvaamista ja itse tekemistä.

Tänä vuonna neljättä kertaa järjestettävä Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja. Tavoitteena on käsitellä erilaisiin median ilmiöihin liittyviä aiheita ja kysymyksiä niin kouluissa, kirjastoissa, päiväkodeissa, nuorisotaloissa, harrasteryhmissä kuin mediassakin. Teemaviikon suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu vuosittain yli 40 organisaatiota.

Tänä keväänä olen vastannut useisiin Periscopea käsitelleisiin haastatteluihin. Periscope, kuten Whatsapp, Snapchat ja Instagram ennen sitä ovat nopeasti käyttäjäkuntaansa kasvattavia älypuhelinsovelluksia, jotka mahdollistavat uusia yhteydenpidon muotoja. Haastatteluista nostetaan usein otsikoksi vanhempien huoli uusien sovellusten turvallisuudesta, vaikka vanhemmat ovat vain harvoin uusien sovellusten ensimmäisiä käyttäjiä.

Neljättä Mediataitoviikkoa vietetään 8.–14.2.2016 netin tarjoamia mahdollisuuksia ja omaa mediasuhdetta tarkastellen. Uudet toimintamallit ja tekemiseen kannustavat kampanjat aktivoivat niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin pohtimaan itseä median vastaanottajana ja tuottajana. Medialaitteet ja median tarjoamat sisällöt mahdollistavat monia tapoja oppia ja kokea elämästä, mutta niiden parempi hyödyntäminen vaatii opetettavia taitoja. Virtaako meistä nettiin ja maailmalle riittävästi kaikkea hyvää?