Mediakasvatusta on opinnoissa liian vähän tai aivan liian vähän, sanoo valtaosa (71 %) opettajaopiskelijoista. Vain alle puolet (47 %) arvelee tutkintonsa pakollisiin osiin ylipäänsä kuuluvan mediakasvatusta.

"Vanhemmat jakautuvat digikasvatuksessa kahteen ryhmään, ja molemmat ovat väärässä", otsikoi Helsingin Sanomat 28.9. Otsikko perustuu kasvatusoppaan kirjoittaneen Jenni Utriaisen haastatteluun. Utriaisen mukaan vanhemmat jakautuvat niihin, jotka ovat pelokkaita ja haluavat suojella lastaan kaikilta laitteita, sekä toisiin joiden mielestä lasten tulisi käyttää laitteita vapaasti. Juttu on monella tasolla ongelmallinen.

Sisäministeriö suosittelee liputusta sunnuntaina 1.10.2017 Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Lippujen liehuessa merkkipäivän kunniaksi on hyvä mahdollisuus pohtia, mitä kansalaisvaikuttaminen tarkoittaa tässä ajassa ja kuinka sitä voidaan tukea. Mediakasvatus tarjoaa paljon mahdollisuuksia kaikille kuuluvan osallisuuden ja yhteiskunnallisen edistämiseen mediataitojen avulla.

Mediakasvatus itsessään on synerginen ala, joka yhdistää kaksi laajaa kokonaisuutta: median ja kasvatuksen. Medioina nähdään usein joukkotiedotusvälineet, jossain määrin myös sosiaalinen media. Tiedon ja tunteiden välittäjänä medioita voisivat olla myös sellaiset uudet alustat, jotka ovat tänä päivänä osa elämäämme, siis myös muut kuin establisoituneet mediatalot. Yhtenä esimerkkinä alustatalouden tulosta kasvatuksen ja median ympäristöihin ovat uudet oppimisalustat ja niiden sosiaaliset ulottuvuudet.

Erilaiset mediavälineet, -sisällöt ja -ilmiöt linkittyvät monin tavoin osaksi meidän jokapäiväistä arkea ja elämää. Tämä edellyttää monipuolisesti osaamista ja tietämystä, erilaisia mediataitoja. Mediataidot ovat kaikille kuuluvia nykyajan ja tulevaisuuden kansalaistaitoja.

Valtakunnallisesti vietettävällä Mediataitoviikolla kehitetään lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistetaan aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen.

Seuraavan kerran Mediataitoviikkoa vietetään ensi helmikuussa (5.–11.2.2018). Viikko kokoaa yhteen paljon erilaista toimintaa esimerkiksi päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa, kirjastoissa, nuorisotaloilla, museoissa, kerhoissa, harrastusryhmissä ja järjestöissä.