Joulukuussa 2017 ryhmä itähelsinkiläisen lukion oppilaita kutsuttiin osallistujiksi nuorisopaneeliin, jonka Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI järjesti yhteistyössä mediakasvatusharjoittelijana olleen äidinkielenopettaja Kaisa Pyykön kanssa.

KAVIn mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö MEKU määrittelee kuvaohjelmien ikärajojen luokittelukriteerit, kouluttaa kuvaohjelmien luokittelijat ja valvoo heidän toimintaansa. Tämän työnsä tueksi KAVI pyrkii ajoittain vuoropuheluun lasten ja nuorten kanssa.

Lasten- ja nuortenkirjallisuus tarttuu herkästi ajankohtaisiin aiheisiin. Kustannusala on alkanut hyödyntää sähköisen kirjan mahdollisuuksia, ja digitaaliset alustat tarjoavatkin monipuolisia mahdollisuuksia esimerkiksi interaktiivisille kuvakirjoille.

Samalla peleistä tai sosiaalisesta mediasta ammennetaan aiheita lasten- ja nuortenkirjoihin. Lastenkirjojen suhde digitaalisiin ilmiöihin ja uuteen teknologiaan ei silti ole suoraviivainen. Erityisesti pienemmille lukijoille suunnatuissa kirjoissa asenne digitaalista mediaa ja teknologiaa kohtaan on usein varsin kielteinen.

Mediakasvatusviranomainen, siinäpä sanahirviö. Sellaisia me mediakasvattajat kuitenkin KAVIssa olemme, kun työskentelemme valtion virastossa. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Tähän blogikirjoitukseen olemme tehneet poimintoja viime vuoden aikana tekemästämme työstä.

Syksyn ensimmäinen IhmeFilmi-näytös on alkamassa. Minua jännittää, tuleeko koulun suureen auditorioon ketään. Aloituselokuvaksi on valittu japanilainen anime-elokuva Tuulen laakson Nausicaä, koska se sisältää jännitystä, upeaa animaatiota ja vakavia aiheita kauniisti kerrottuna. Toivottavasti teinit innostuvat futuristisesta ympäristötuhosta!

Lapsia Ville Vallgrenin näyttelyssä Ateneumin taidemuseossa. Rista Eeva, 1980. Helsingin kaupunginmuseo.

Tänä vuonna juhlistetaan kulttuuriperinnön eurooppalaista teemavuotta. Mediataidot auttavat ihmisiä pääsemään käsiksi yhteiseen kulttuuriperintöömme ja nauttimaan siitä. Ne auttavat myös hyödyntämään sitä eri tavoin sekä osallistumaan sen tuottamiseen. Kulttuuriperintö on tärkeä teema mediakasvatuksessa.