Ammattilaisia kehittämässä mediakasvatusta

Mediakasvatuksen kansalliset linjaukset päivitetään tänä vuonna. Tervetuloa osallistumaan valmistelutyöhön ja kertomaan näkemyksesi mediakasvatuksen tulevaisuudesta.

18. – 22. Maaliskuuta 2019 Brysselissä ja EU:n jäsenvaltioissa järjestetään European Media Literacy Week, johon kuuluu erilaisia tapahtumia medialukutaidon alalta. European Media Literacy Week on Euroopan komission uusi aloite, jolla korostetaan medialukutaidon yhteiskunnallista merkitystä ja edistetään medialukutaitoa koskevia aloitteita ja hankkeita kaikkialla EU:ssa. Eurooppalainen medialukutaitoviikko on saanut innoituksensa mm. suomalaisesta Mediataitoviikosta.

Eurooppalaista medialukutaitoviikkoa vietetään ensi kertaa maaliskuussa (18.3.-22.3.2019). Osana teemaviikkoa Euroopan komissio on julkaissut haun medialukutaitopalkinnolle. Palkinto myönnetään innovatiiviselle ja vaikuttavalla medialukutaitoprojektille.

Kuvassa Mediataitoviikon kasseja naulakossa Educa-messuilla, Mediataitokoulun osaston edessä. Kuvassa ei ole ihmisiä.

Tänään alkaa seitsemäs Mediataitoviikko. Seitsemän kertaa koulut, päiväkodit, kirjastot, nuorisotilat, järjestöt, museot ja muut kasvatuksen ja kulttuurin toimijat ovat voineet ilmoittautua mukaan teemaviikon viettoon. Mediataitoviikkoa vietetään myös ilman että siihen ilmoittaudutaan, ja joskus myös varsinaisen teemaviikon ulkopuolella. Tämä on selvinnyt useissa keskusteluissa muun muassa Educa-messuilla sekä Mediataitoviikon palautekyselyissä. Vuosien aikana olemme jutelleet useista teemoista ja saaneet myös paljon kysymyksiä Mediataitoviikkoon liittyen. Nyt vastaamme kysymyksistä yleisimpiin.

”Moni perusasia netissä on itselle melko itsestään selvä, joten on hyvä muistuttaa siitä mitä ne ylipäätään ovat ja että lapselle kaikki on tosiaan uutta ja että opettaminen pitää aloittaa alusta.” Näin kuvaili 8-vuotiaan lapsen vanhempi ajatuksiaan uudesta Yhdessä turvallisesti netissä -esitteestämme.

Pulma on hyvin tunnistettava. Julkisessa keskustelussa usein seikkaileva hahmo, ”pihalla oleva vanhempi”, ei ymmärrä sosiaalista mediaa tai digitaalisia laitteita. Sen myötä vanhemmalla onkin hätä kädessä, kun lapsi käyttelee sujuvasti nettiä. Tosiasiassa nykyajan alakoululaisen vanhempi on kuitenkin yleensä noin kolme-nelikymppinen ja hallitsee digitaalista maailmaa oikein kivasti. Sosiaalisessa mediassa nimittäin 35-45-vuotiaista on yli 80 % . Harvassa ovat ammatit tai opinnot, jossa ei tarvitsisi digilaitteita.