Nuoret estradille - Äänenavaus. Oppimateriaali nuorisotyöhön

M Updated
 
0.0 (0)
2333   0   1   0   0  
kukasaoot.jpg

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
Tavoite
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Tehtävän kesto
Odottaa käyttäjäarvioita
Avainsanat
  • Asenteet ja arvot
  • Mediakriittinen ajattelu
  • Osallistuminen
  • Tunteet
  • Vuorovaikutustaidot
Lataa aineisto

Hyvä medialukutaito edellyttää paljolti samanlaisia valmiuksia kuin sosiaaliset vuorovaikutustaidotkin: täytyy oppia erottamaan vivahteita, sävyjä, taruja ja totuuksia toisistaan. Täytyy osata sekä antaa, että vastaanottaa palautetta.

Tampereen yliopiston, Aikakausmedian ja Sanomalehtien Liiton Nuoret estradille – Äänenavaus -oppimateriaali antaa käytännön työkaluja mediakasvatukseen nuorisotyössä. Materiaali tarjoaa konkreettisia välineitä kansalaiseksi kasvattamiseen, monilukutaidon harjoitteluun ja itseilmaisun kehittämiseen niin, että nuori löytäisi oman äänensä yhteiskunnassa.

Oppimateriaali toimii lämmittelynä, äänenavauksena ja rohkaisijana. Tehtävät eivät edellytä kännykkää, kameraa tai cd-soitinta kummempaa teknistä laitteistoa tai valmiutta. Paperia, kyniä, tusseja, lehtiä ja tilaa tulet tarvitsemaan, sekä tietenkin ryhmän nuoria.

Materiaalin teemoja ovat:

  • #KUKA SÄ OOT #OTA SELVÄÄ Itsetuntemuksen eri ulottuvuudet
  • #TYHMYYS EI TIIVISTY Yhdessä tekemistä oppii vain yhdessä tekemällä
  • #TOTTA JA TARUA Kriittisyyttä ja luovuutta – näkökulmia todellisuuteen
  • #MUN MIELESTÄ Tarkastellaan omia näkemyksiä ja perustellaan niitä
  • #IHAN SAMA Mielipiteitä, palautteen antamista ja vastaanottamista
  • #TOISEN KENGISSÄ Toisen asemaan asettumista ja empatiaa

User reviews

There are no user reviews for this listing.
Ratings
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments