Kamerakynätyöskentely

Hot
M Updated
 
0.0 (0)
3138   0   1   0   0  
Kamerakynätyöskentelyä (Kuva: Ismo Kiesiläinen)

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 4-6-vuotiaat
  • 7-9-vuotiaat
  • 10-12-vuotiaat
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
  • Työyhteisö
Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Tehtävän kesto
30-60-minuuttia
Avainsanat
  • Elokuva
  • Itseilmaisu
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Lähiympäristö
  • Lyhytelokuva
  • Medialukutaidot
  • Mediavälineet
  • Monilukutaito
  • Video
  • Kamerakynä
Lataa aineisto

Videokuvaaminen koulussa on hauskaa mutta joskus aikaa vievää ja monimutkaista. Kamerakynän pedagogiikassa kameraa käytetään helpommin – kuin kynää. Elokuvaprojektien sijaan tehdään pieniä kuvaustehtäviä, joilla suunnataan oppilaan ajattelua, toimintaa ja vuorovaikutusta. Videoita ei tarvitse editoida eikä välttämättä edes siirtää, vaan ne voidaan katsoa suoraan mobiililaitteen ruudulta pienissä ryhmissä. Nopea tehtävä alustetaan, kuvataan ja puretaan yleensä yhden oppitunnin aikana.

Kamerakynätyöskentelyssä TVT ja monilukutaito integroituvat luontevasti eri oppisisältöjen käsittelemiseen – myös luokkahuoneen ulkopuolella. Kuvaaminen on hauska ja sosiaalinen työtapa, jonka on huomattu edistävän oppilaiden motivaatiota, tarkkaavaisuutta ja toiminnanohjausta.

Työskentely sopii kaikkiin oppiaineisiin kaiken ikäisille esiopetuksesta toiselle asteelle. Kamerakynä-sivuilta löydät kymmeniä testattuja tehtäväideoita. Ilmainen käsikirja ja verkkokurssi syventävät pedagogista ymmärrystä menetelmän mahdollisuuksista.

User reviews

There are no user reviews for this listing.
Ratings
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments