Eurooppalaista medialukutaitoviikkoa vietetään ensi kertaa maaliskuussa (18.3.-22.3.2019). Osana teemaviikkoa Euroopan komissio on julkaissut haun medialukutaitopalkinnolle. Palkinto myönnetään innovatiiviselle ja vaikuttavalla medialukutaitoprojektille.

Kuvassa Mediataitoviikon kasseja naulakossa Educa-messuilla, Mediataitokoulun osaston edessä. Kuvassa ei ole ihmisiä.

Tänään alkaa seitsemäs Mediataitoviikko. Seitsemän kertaa koulut, päiväkodit, kirjastot, nuorisotilat, järjestöt, museot ja muut kasvatuksen ja kulttuurin toimijat ovat voineet ilmoittautua mukaan teemaviikon viettoon. Mediataitoviikkoa vietetään myös ilman että siihen ilmoittaudutaan, ja joskus myös varsinaisen teemaviikon ulkopuolella. Tämä on selvinnyt useissa keskusteluissa muun muassa Educa-messuilla sekä Mediataitoviikon palautekyselyissä. Vuosien aikana olemme jutelleet useista teemoista ja saaneet myös paljon kysymyksiä Mediataitoviikkoon liittyen. Nyt vastaamme kysymyksistä yleisimpiin.

”Moni perusasia netissä on itselle melko itsestään selvä, joten on hyvä muistuttaa siitä mitä ne ylipäätään ovat ja että lapselle kaikki on tosiaan uutta ja että opettaminen pitää aloittaa alusta.” Näin kuvaili 8-vuotiaan lapsen vanhempi ajatuksiaan uudesta Yhdessä turvallisesti netissä -esitteestämme.

Pulma on hyvin tunnistettava. Julkisessa keskustelussa usein seikkaileva hahmo, ”pihalla oleva vanhempi”, ei ymmärrä sosiaalista mediaa tai digitaalisia laitteita. Sen myötä vanhemmalla onkin hätä kädessä, kun lapsi käyttelee sujuvasti nettiä. Tosiasiassa nykyajan alakoululaisen vanhempi on kuitenkin yleensä noin kolme-nelikymppinen ja hallitsee digitaalista maailmaa oikein kivasti. Sosiaalisessa mediassa nimittäin 35-45-vuotiaista on yli 80 % . Harvassa ovat ammatit tai opinnot, jossa ei tarvitsisi digilaitteita.

Viime ja tällä viikolla (24.-31.10.) on vietetty UNESCOn koordinoimaa maailmanlaajuista Media- ja informaatiolukutaidon viikkoa (Global MIL Week). Viikon aikana on järjestetty erilaisia tilaisuuksia, kampanjoita ja tapahtumia ympäri maailmaa. Osallistuin viime viikolla yhteen teemaviikon päätapahtumista, Kaunasissa järjestettyyn mediakasvatuksen konferenssiin, joka kokosi yhteen asiantuntijoita yli 40 eri maasta.

Mediakasvatusfoorumi 2018. Etäyhteys foorumin rinnakkaistapahtumaan Lapin yliopistolla.

Tiedustelimme tämän vuoden alussa mediakasvattajilta kyselyn avulla näkemyksiä mediakasvatuksen katvealueista. Näiden vastausten perusteella suunnittelimme viime viikolla vietetyn Mediakasvatusfoorumin ohjelman. Päivä koostui asiantuntijaluennoista, työryhmätyöskentelystä, ideoiden vaihtamisesta pikadeittipöydissä sekä verkostoitumisesta.

Katvealueet on tärkeä teema mediakasvatuksen moninaisuuden ja toisaalta yhdenvertaisuuden näkökulmista. Median merkitys ihmisten elämässä ja yhteiskunnassa kuvastaa mediakasvatuksen mahdollisuuksien laajuutta. Moninaisuus ei kuitenkaan tarkoita, että välttämättä mediakasvatuksellinen tasa-arvo toteutuisi. Kuten foorumin avannut opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtaja Riitta Kaivosoja totesi kulttuurin ja yhteiskunnan muutokseen liittyen, "medialukutaidot ovat kansalaistaitoja, joista meidän on Suomessa pidettävä huolta".

Mediataitokoulun blogi

Mediataitokoulun blogista löydät kirjoituksia, joissa pohditaan ajankohtaisia mediakasvatukseen ja mediankäyttöön liittyviä ilmiöitä. Blogikirjoitukset tarkastelevat mediaa eri näkökulmista kirjoittajan asiantuntemuksen mukaan. Blogiin kirjoittavat pääasiassa Finnish Safer Internet Centren työntekijät, mutta myös vierailevat tähdet.

Mediataitokoulun blogiarkisto

Mediataitokoulun vanhalta blogialustalta löydät 40 blogikirjoitusta vuosilta 2012-2015.