Digiosaaminen ei ole itsestäänselvää, vaikka usein siltä tuntuukin palvelujen siirtyessä kovaa vauhtia verkkoon. Joidenkin ryhmien kohdalla voidaan puhua mediakasvatuksesta vasta kun perustaidot tietotekniikassa on hankittu.

Työpaikan etsiminen, reitin löytäminen paikasta toiseen, ilmoittautuminen koulutukseen, pankkipalvelut, asiointi Kelassa tai poliisilla, erilaiset tiedustelut ja tiedon hakeminen, kaikki tapahtuu netissä. Jos digitaidot ovat heikot tai puuttuvat kokonaan, on osallistuminen kansalaisyhteiskuntaan vaikeaa. Tämä tuottaa eriarvoisuutta ja vaikuttaa syrjäytymiskehitykseen.

Käsityökoulu Robotti kehittää kirjastojen mediakasvatusta yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston ja Helsingin kaupunginkirjaston Kirjasto 10:n kanssa.

Digitalisoituva maailma tuo eteen uudenlaisia haasteita. Digitaalisuus poikkeaa ohjelmoidun luonteensa vuoksi olennaisesti muista teknologioista ja vaarana onkin kahtiajako tämän osaajien ja osaamattomien välille. Digiosaajat ymmärtävät digitaalisia rakenteita, niiden toimintatapoja ja osaavat luovia digitaalisissa ympäristöissä. Osaamattomattomille digitaalisuus voi olla joko vaikeaa, luontaantyöntävää; ihmeellistä ja taianomaista; tai vain näkymätöntä. Osaamattomat eivät näe digitaalisten rakenteiden alle.

Lomakauden lähestyessä some alkaa täyttyä matkakuumetta nostattavista kuvista. Joku on ehkä kaukomatkalla, toinen kaupunkilomalla ja kolmas rentoutuu kesämökillä. 

Tai niin me luulemme, sillä siltä kuvissa näyttää. Mutta mitä kuva todellisuudessa kertoo?

Työskentelin näyttelyoppaana Wäinö Aaltosen museossa 2000-luvun alussa, joka oli turkulaisen museokasvatuksen kannalta jännittävää aikaa. Kaupungissa käynnistettiin tuolloin Kulttuuripolku-hanke, joka levisi sittemmin erinimisenä muihinkin Suomen kaupunkeihin.

Kulttuuripolku oli turkulaisille peruskoululaisille räätälöity toimintamalli, joka antoi mahdollisuuden tutustua oppaan johdolla maksutta paitsi Wäinö Aaltosen museoon, myös muihin kaupungissa toimiviin kulttuurilaitoksiin. Kulttuuripolku-hanke jatkaa edelleen toimintaansa, nykyisin Elämyspolku-nimellä, ja se on kirjattu osaksi paikallista opetussuunnitelmaa.

”Editoiminen ja leipominen” oli vastaus, mutta mikä oli kysymys? Ja miten editointi ja leivonta edes liittyvät toisiinsa? No, tässä tapauksessa niin, että lapset tekivät kumpaakin Salon 4H-yhdistyksen videokerhossa. Mutta miksi, miten ja millaisin tuloksin?

Meillä on 4H:ssa tarjolla lapsille mahtava TOP-tehtäväsivusto. Se on kaikille avoin yrittäjyys- ja mediakasvatusalusta, joka yhdistää käsillä tekemisen ja digitaalisuuden.

Tilaa painettuja esitteitä ilmaiseksi

Klikkaa kuvaa avataksesi tilauslomakkeen

Mediataitokoulun blogi

Mediataitokoulun blogista löydät kirjoituksia, joissa pohditaan ajankohtaisia mediakasvatukseen ja mediankäyttöön liittyviä ilmiöitä. Blogikirjoitukset tarkastelevat mediaa eri näkökulmista kirjoittajan asiantuntemuksen mukaan. Blogiin kirjoittavat pääasiassa Finnish Safer Internet Centren työntekijät, mutta myös vierailevat tähdet.

Mediataitokoulun blogiarkisto

Mediataitokoulun vanhalta blogialustalta löydät 40 blogikirjoitusta vuosilta 2012-2015.