Opetushallitus on eilen antanut määräyksen uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista (vasu). Monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (TVT) ovat mukana uusina asioina, ja mediakasvatuksen pedagogiikka kulkee vahvasti läpi perusteiden.

Toissaviikko oli täynnä kiinnostavia seminaareja mediakasvatuksesta. Keskiviikkoisessa KAVIn Mediakasvatusfoorumissa pohdittiin muun muassa yhdenvertaisuutta ja Suomi 100 -juhlavuotta mediakasvatustoiminnassa. Perjantaina ja lauantaina Yle Oppimisen, Mediakasvatuskeskus Metkan ja Helsingin kaupunginkirjaston järjestämä Ison Pajan seminaari kokosi yhteen alan ammattilaisia käsittelemään minuutta mediassa.

Kasvattajat tuntevat heikosti sosiaalisen median palveluita sekä internetin riskeihin liittyvää terminologiaa, ja tarvitsevat kiireesti lisää koulutusta aiheesta. Tämä oli yksi pääviesteistä eräässä tutkimusesityksistä[1], jota olin kuuntelemassa aiemmin tässä kuussa. Tulokset olivat raflaavia, mutta niin oli sisältökin: leikki-ikäisten opettajilta oli selvitetty tietämystä nuorten netinkäytöstä. Riskisanasto oli niin yksityiskohtaista, että vuosien kokemus nettiturvallisuustyöstä ei riittänyt, jotta olisin tunnistanut ne kaikki.

Mediataitoviikkoa vietettiin tavalliseen tapaan helmikuussa. Mediakasvatuksen teemaviikko kokosi yhteen eri alojen ammattilaisia yhteisen teeman alle. Jotta mediataitoviikkoa voidaan kehittää tulevaisuudessa, on tärkeää kuunnella ja kiinnittää huomiota osallistujien kokemuksiin viikosta. Keväällä keräsimme kokemuksia ja näkemyksiä mediakasvatuksesta ja teemaviikkoon osallistumisesta verkkokyselyin sekä eri puolilla Suomea tehdyin haastatteluin.  

Vietimme toukokuussa kaksi innostavaa päivää Satakunnassa Pomarkun Kirkonkylän koulussa. Koulu osallistui arvontaan Mediataitoviikon ilmoittautumisen yhteydessä ja voitti siinä koulutuspäivän. Yhdessä koulun kanssa suunnittelimme koulutuspäiväksi työpajat kaikille koulun luokille. Näin kaikki oppilaat pääsivät osallisiksi palkinnosta, sillä olihan koko koulu ollut mukana Mediataitoviikossa. Halusimme tehdä oppilaiden kanssa mediaan liittyen jotain hauskaa, josta jäisi myös muisto tulevaisuuteen. Päätimme toteuttaa ajatuksen digitaalisesta luokkakuvasta, jossa hyödynnetään videokuvaamista ja itse tekemistä.

Tänä vuonna neljättä kertaa järjestettävä Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja. Tavoitteena on käsitellä erilaisiin median ilmiöihin liittyviä aiheita ja kysymyksiä niin kouluissa, kirjastoissa, päiväkodeissa, nuorisotaloissa, harrasteryhmissä kuin mediassakin. Teemaviikon suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu vuosittain yli 40 organisaatiota.

Tänä keväänä olen vastannut useisiin Periscopea käsitelleisiin haastatteluihin. Periscope, kuten Whatsapp, Snapchat ja Instagram ennen sitä ovat nopeasti käyttäjäkuntaansa kasvattavia älypuhelinsovelluksia, jotka mahdollistavat uusia yhteydenpidon muotoja. Haastatteluista nostetaan usein otsikoksi vanhempien huoli uusien sovellusten turvallisuudesta, vaikka vanhemmat ovat vain harvoin uusien sovellusten ensimmäisiä käyttäjiä.

Neljättä Mediataitoviikkoa vietetään 8.–14.2.2016 netin tarjoamia mahdollisuuksia ja omaa mediasuhdetta tarkastellen. Uudet toimintamallit ja tekemiseen kannustavat kampanjat aktivoivat niin lapset, nuoret kuin aikuisetkin pohtimaan itseä median vastaanottajana ja tuottajana. Medialaitteet ja median tarjoamat sisällöt mahdollistavat monia tapoja oppia ja kokea elämästä, mutta niiden parempi hyödyntäminen vaatii opetettavia taitoja. Virtaako meistä nettiin ja maailmalle riittävästi kaikkea hyvää?

Kiva että pääsit käymään! Täällä onkin tehty paljon sen eteen, että viihtyisit ja että kaikki tarvitsemasi löytyy helposti. Laitoimme kaiken uusiksi ja saamamme palautteen perusteella keskityimme sinulle tärkeimpiin asioihin, nimittäin tehtävien helppoon löydettävyyteen ja niiden käytettävyyden nopeampaan arviointiin. Käy peremmälle niin tehdään pieni kierros!

Mediataitokoulun blogi

Mediataitokoulun blogista löydät kirjoituksia, joissa pohditaan ajankohtaisia mediakasvatukseen ja mediankäyttöön liittyviä ilmiöitä. Blogikirjoitukset tarkastelevat mediaa eri näkökulmista kirjoittajan asiantuntemuksen mukaan. Blogiin kirjoittavat pääasiassa Finnish Safer Internet Centren työntekijät, mutta myös vierailevat tähdet.

Mediataitokoulun blogiarkisto

Mediataitokoulun vanhalta blogialustalta löydät 40 blogikirjoitusta vuosilta 2012-2015.