Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi Hot

Mediataitokoulu   December 21, 2016  
 
0.0 (0)
2007   0   5   0   1  
Write Review
Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 0-3-vuotiaat
  • 4-6-vuotiaat
  • 7-9-vuotiaat
  • 10-12-vuotiaat
  • 13-15-vuotiaat
  • Yli 16-vuotiaat
  • Minä itse
  • Työyhteisö
  • Huoltajat
Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
  • Tiedonhaku, tulkinta ja kriittisyys
  • Viestintä ja vuorovaikutus
Tehtävän kesto
Odottaa käyttäjäarvioita
Avainsanat
  • Arki
  • Globaalikasvatus
  • Internet
  • Kuvaaminen
  • Kuvakerronta
  • Kuvanlukutaito
  • Kuvitus
  • Medialukutaidot
  • Mediataide
  • Mediavälineet
  • Pelaaminen
  • Sarjakuva
  • Taide
  • Valokuva
  • Visuaalisuus

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kaksikymmentä kuvituskuvaa mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä kuvien yhteyteen maininnan "Kuva: KAVI / Mediataitokoulu.fi". Kuvia voi käyttää esimerkiksi julisteissa, esityksissä, verkkosivujen artikkelien kuvituksena ja sosiaalisessa mediassa. Huomaa, että kuvagalleriassa on vain osa kuvista, loput löytyvät pakatusta .zip-tiedostosta.

Keskustele mediasta

Kuvia voi käyttää myös aktivoimaan keskustelua kuvien esittämistä aiheista esityksissä ja opetuksessa. Tässä muutamia mallikysymyksiä. Keksitkö mihin kuvaan kysymykset viittaavat?

  • Mikä oli sinulle tärkein media pienenä?
  • Mitä hyötyjä ja haasteita pelaamiseen liittyy?
  • Miltä musiikki tuntuu?
  • Millaisissa tilanteissa älypuhelinten käyttö on ihan yleisesti hyväksyttyä ja millaisissa taas ei?
  • Kuinka sosiaalisen median avulla voi vaikuttaa?

Jätä alta löytyvällä lomakkella arvio kuvista ja kerro kuinka käytit niitä!

Attachments

  • File Description
    File Size
    File Type
    Downloads
  • Lataa kaikki kuvat zip-tiedostona
    18 MB
    284

User reviews

There are no user reviews for this listing.
Ratings (the higher the better)
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Comments

Hae tehtäviä omalla hakusanalla

Hakutulokset päivittyvät alle kirjoittaessasi.
Paina Enter avataksesi ne uudelle sivulle.

Uudet tehtävät

Oi maamme! – lyhytelokuvia arkistofilmeistä
Tehtävässä tehdään omia lyhytelokuvia hyödyntämällä arkistojen aarteita. Tehtävä voidaan toteuttaa yksin, pareittain tai ryhmissä. Tehtävä soveltuu esimerkiksi nuorten parissa tehtävään...
PVF 2017
Ruoka ei ole vain yksinkertainen perustarvike, jolla nälkä tyydytetään. Poliittisen valokuvan festivaali esittää kuvia, jotka nostavat esiin ruoan poliittisia,...
Kuvituskuvia mediakasvatuksen tueksi
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti on tilannut kaksikymmentä kuvituskuvaa mediankäytöstä mediakasvattajien työn tueksi. Kuvia saa käyttää vapaasti (myös kaupalliseen toimintaan), liittämällä...
Populismibingo
Populimisbingo on pelillinen tapa tarkastella poliittista puhetta ja edistää medialukutaitoa. Populismibingoa voi hyödyntää monin eri tavoin osana opetusta ja...
Aikamatkaajat
Muistatko miltä lapsuutesi maisemat näyttivät? Miltä samat paikat näyttävät nyt? Mitä kaikkea on ajan saatossa muuttunut ja millaisen ympäristön...
Pullopostia mediameressä
Miten media ja empatia liittyvät toisiinsa? Lisääkö media yksinäisyyttä vai yhteisöllisyyttä? Voiko median avulla lisätä ihmisten välistä ymmärrystä? ...

Kirjautuminen

Arvioituja tehtäviä

Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."