Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era

Digital literacy involves more than the mere ability to use software or operate a digital device; it includes a large variety of complex cognitive, motor, sociological, and emotional skills, which users need in order to function effectively in digital environments. The tasks required in this context include, for example, “reading” instructions from graphical displays in user interfaces; using digital reproduction to create new, meaningful materials from existing ones; constructing knowledge from a nonlinear, hypertextual navigation; evaluating the quality and validity of information; and have a mature and realistic understanding of the “rules” that prevail in the cyberspace. This newly emerging concept of digital literacy may be used as a measure of the quality of learners’ work in digital environments, and provide scholars and developers with a more effective means of communication in designing better user-oriented environments. This article proposes a holistic, refined conceptual framework for digital literacy, which includes photo-visual literacy; reproduction literacy; branching literacy; information literacy; and socioemotional literacy.

Uudet tehtävät

Kamerakynätyöskentelyä (Kuva: Ismo Kiesiläinen)
Videokuvaaminen koulussa on hauskaa mutta joskus aikaa vievää ja monimutkaista. Kamerakynän pedagogiikassa kameraa käytetään helpommin – kuin kynää. Elokuvaprojektien sijaan tehdään pieniä kuvaustehtäviä, joilla...
Luotettavan tiedon metsästäjät
Mediakasvatusmateriaali tieteestä ja tiedosta Mistä kaikkialta sinä saat tietoa? Millä eri tavoin voit kertoa asioista muille ja jakaa tietoa? Oletko törmännyt...
Media varhaiskasvatuksessa - Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen
Mannerheimin Lastensuojeluliiton tuottama opas tukee kasvattajia suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta päiväkodeissa ja varhaiskasvatuksen työyhteisöissä. Julkaisu avaa varhaiskasvatussuunnitelmien perusteita sekä...
Alkuperäiskuva cc @ Reginald Pentinio, kuvaa muokattu rajaamalla ja lisäämällä piirroskuva
Feikkireissu on projekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä mahdollisimman uskottavia lomakuvia ja -videoita lähtemättä oikeasti matkalle. Illuusio matkasta voidaan toteuttaa esimerkiksi...
Mediataide kasvattaa! Osa 5: Miltä tuntuu?
Mediataide kasvattaa! -sarjan viides osa Miltä tuntuu? tarjoaa avaimia mediataiteen hyödyntämiseksi osana tunnekasvatustyötä. Opas sisältää kuusi...

Arvioituja tehtäviä

Poliittisen valokuvan festivaali 2017 - Ruoka
 
3.0
ES
"Liikaa ruokaa heitetään roskiin. Pitäisi ottaa aina ruokaa sen verran mitä jaksaa syyä. Pitäisi ajatella muitakin ja itseään kuinka hyvät oltavat meillä on. Meillä on ruokaa ja kaikkea."
Friidu - tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet
 
3.7
Ansku
"Tosi hyvä paketti. Mediaosuus oli jäänyt sanomalehti ja aikakauslehti -mediapainotteiseksi. Sen voisi päivittää someaikaan."
Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."