Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten ja nuorten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen.

Mediataitoviikkoa vietetään ympäri maata aina helmikuun toisella viikolla erilaisten kampanjoiden, tempausten ja toimintojen merkeissä. Viikon aikana kouluissa, kirjastoissa, päiväkodeissa, nuorisotaloissa ja harrasteryhmissä käsitellään erilaisiin median ilmiöihin liittyviä aiheita ja kysymyksiä yhdessä lasten, nuorten ja aikuisten kanssa. Mediataitoviikolle tuotetuista materiaaleista ja kampanjoista saadaan vinkkejä myös koko vuoden mediakasvatustyöhön.

Teemaviikko ja sen toiminnot suunnitellaan yhdessä noin 40 kansallisen organisaation kanssa, jotka edustavat pääasiassa koulutusta, lapsi- ja nuorisotyötä, mediakulttuuria, viestintää sekä it-alaa. Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI, joka myös vastaa viikon tiedottamisesta. Mediataitoviikko on myös kansainvälinen: teemaviikon tiistaina vietetään kansainvälistä Safer Internet Daytä, jota juhlitaan EU-maiden lisäksi myös muissa maanosissa.

Ilmoittautuminen Mediataitoviikkoon alkaa varsinaisesti syksyn aikana ja kaikki ilmoittautuneet pääsevät halutessaan mukaan interaktiiviselle kartalle, josta voi esimerkiksi tarkistaa oman lähialueen ilmoittautuneet koulut, päiväkodit ja muut tahot. Ilmoittautumalla voi lisäksi varmistaa ajankohtaisimmat vinkit omaan opetus-, kasvatus- tai ohjaustyöhön sekä tuoreimmat mediakasvatukselliset materiaalit.

Miksi Mediataitoviikko?

Elämme parhaillaan mediakulttuurin aikakautta, jossa mediataidoista on tullut keskeinen osa kansalaisen perustaitoja. Niin kouluissa, kotona kuin muillakin kasvatuksen alueilla on lisääntynyt tarve mediakasvatukseen. Taitavaksi ja vastuulliseksi mediankäyttäjäksi ei tulla useinkaan itsekseen, vaan osana yhteisöä ja kasvatuksen avulla.

Mediakasvatukselle omistetun teemaviikon avulla saamme paremmin näkymään sitä työtä, jota eri organisaatioissa, järjestöissä ja yrityksissä tehdään ympäri vuoden mediakasvatuksen edistämiseksi. Kampanjoilla ja tempauksilla voidaan puolestaan tarttua ajankohtaisiin teemoihin, joista koulut ja muut Mediataitoviikkoon osallistuvat tahot voivat valita itselleen läheisen aiheen.

Lue lisää

Vuoden 2016 Mediataitoviikon yhteistyökumppanien kampanjoista ja materiaaleista voi lukea tästä linkistä.

Mediataitoviikon rekisteriseloste.