Erilaiset mediavälineet, -sisällöt ja -ilmiöt linkittyvät monin tavoin osaksi meidän jokapäiväistä arkea ja elämää. Tämä edellyttää monipuolisesti osaamista ja tietämystä, erilaisia mediataitoja. Mediataidot ovat kaikille kuuluvia nykyajan ja tulevaisuuden kansalaistaitoja.

Valtakunnallisesti vietettävällä Mediataitoviikolla kehitetään lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistetaan aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen.

Seuraavan kerran Mediataitoviikkoa vietetään ensi helmikuussa (5.–11.2.2018). Viikko kokoaa yhteen paljon erilaista toimintaa esimerkiksi päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa, kirjastoissa, nuorisotaloilla, museoissa, kerhoissa, harrastusryhmissä ja järjestöissä.

”Tärkeintä on herättää ajatuksia ja oppia lukemaan kriittisemmin valtavaa määrää visuaalista kuvastoa, johon törmäämme joka päivä. ” Noora Laaksonen Eettisen kaupan puolesta ry:stä kertoo, mitä hän ja koululaiset ovat oppineet vastamainostyöpajoissa.

Muistan, kuinka vaikuttunut olin, kun vuosia sitten näin itse ensimmäisen vastamainoksen. Se oli vastamainos ruokateollisuudesta Voima-lehdessä ja toimi yhtä hyvin kuin kekseliäs sarjakuvastrippi tai pilakuva. Huumorin keinoin yksi kuva ja muutama sana kiteyttivät ison ilmiön ongelmalliset puolet ja muistutti pohtimaan tuttua asiaa toisesta näkökulmasta.

Länsimainen on suosittu adjektiivi. Tarkoittaako se kenties hyvää ja kaunista, demokraattista, tasa-arvoista, vapaata, kehittynyttä ja rationaalista? Sen vastakohta taitaa olla ei-länsimainen, joku sellainen joka on lähtökohtaisesti hieman huonompi, vanhanaikaisempi, takapajuisempi, suorastaan sivistymätön.

Opetammeko edelleen kouluissa ja oppilaitoksissa yksipuolista historiallista tarinaa "lännestä", johon "me" kuulumme ja joka on aina vapaa, demokraattinen ja itsekriittinen?

Maistuisiko ruokalusikallinen kanelia tai lasillinen tabascoa? Vaarallisia temppuja, itsetuhoiseen käytökseen yllyttämistä ja inhottavia jekkuja. Netin kautta leviävät haasteet tavoittavat paljon yleisöä ja tuntuvat välillä herättävän sitä enemmän huomiota, mitä älyttömämpiä tai äärimmäisempiä ne ovat. Jutut leviävät lasten puheissa myös kouluun, nuorisotyöhön ja kerhoihin. Myös perinteinen media tarttuu aiheisiin hanakasti, saahan uhkaavista villityksistä vetäviä otsikoita. Fiksut ja mukavat haasteet päätyvät harvemmin lööppeihin.

Lukuvuoden alku tuo taas mobiililaitteet luokkahuoneisiin. Opettajat pohtivat, miten oppilaiden älypuhelimia ja koulun täppäreitä voisi käyttää opetuksessa niin, että ne häiritsemisen sijaan edistävät oppimista. Uusi ilmainen Kamerakynän pedagogiikka: opettajan käsikirja opastaa käyttämään videokuvaamista oppimisen välineenä tavalla, joka tukee oppilaiden tarkkaavaisuutta ja toiminnanohjausta. Työkaluiksi sopivat tavalliset älypuhelimet.