Meidän jutusta tuttu - Opas videoiden tuottamiseen

Suosittu
Mediataitokoulu  
 
0.0 (0)
4584   0   1   0   0  
Lähetä käyttäjäarvio
meidanjutustatuttu.jpg

Tehtävä

Kohderyhmä
  • 4-6-vuotiaat
  • Työyhteisö
Tavoite
  • Oma tuottaminen ja käyttötaidot
  • Osallisuus, vaikuttaminen ja elämänhallinta
Tehtävän kesto
Laajempi kokonaisuus
Avainsanat
  • BYOD
  • Lähiympäristö
  • Mediataidot
  • Osallistuminen
  • Tillgänglig på svenska
  • Visuaalisuus
Lataa aineisto

Älypuhelimet ja muut videointiin sopivat laitteet ovat arkipäivää pienten lasten kodeissa ja koululaisten omassa käytössä. Videointi voi kannustaa lapsia tutkimaan ja tallentamaan itse kiinnostavia asioita elämästään ja lähiympäristöstään. Omilla videoilla on kiva esitellä tuttuja juttuja toisille lapsille ja miksei myös aikuisille.

Meidän jutusta tuttu -toimintamallissa tutustutaan pienten lasten kanssa videokuvaamiseen leikillisten kokeilujen avulla. Itse tehdyillä videoilla voidaan esimerkiksi esitellä eskarin tai koulun arkea uusille tulokkaille tai jakaa kokemuksia kodin ja päiväkodin tai eskarin ja ekaluokan välillä. Videoilla voidaan myös kertoa harrastusryhmän toiminnasta.

Toimintamallin tavoitteena on innostaa ja kannustaa lapsia kertomaan tärkeistä jutuistaan, kokeilemaan ja tekemään itse. Toiminnan kautta harjoitellaan myös kuuntelemaan ja katsomaan toisten lasten kertomuksia. Oman tekemisen ja yhteisen tuottamisen kautta opitaan medialukutaitoa, tullaan tutuiksi tekniikan kanssa sekä harjoitellaan itseilmaisua ja vuorovaikutustaitoja.

Meidän jutusta tuttu -toimintamalli on suunnattu pienten lasten kanssa työskenteleville kasvattajille ja ohjaajille päiväkoteihin, alakouluille sekä harrastustoimintaan. Aikuiselta ei edellytetä työskentelyssä mitään teknisiä erityistaitoja. Tämä opas antaa apua käytännön kysymyksiin sekä vinkkejä toimintamallin soveltamiseen omassa lapsiryhmässä.

Lataa materiaali (PDF)

Käyttäjäarviot

Tätä tehtävää ei ole vielä arvioitu.
Arvioi tehtävä näiden kriteerien pohjalta
Käytettävyys
Ohjeistuksen selkeys ja ohjaamisen helppous.
Tavoitteellisuus
Kuinka hyvin tehtävä edistää tehtävässä mainittuja mediakasvatuksellisia tavoitteita.
Mielenkiintoisuus
Onnistuuko tehtävä pitämään yllä oppijien mielenkiinnon.
Sanallinen arvio