Miten median seksisisältöjä tulisi käsitellä lasten ja nuorten kanssa? Kannattaako pornosta puhua? Kenen ääni kuuluu seksisisällöistä käytävässä julkisessa keskustelussa ja tutkimuksessa? Liittyvätkö seksuaalikasvatus ja mediakasvatus toisiinsa?

Opetushallitus on eilen antanut määräyksen uusista varhaiskasvatussuunnitelman perusteista (vasu). Monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (TVT) ovat mukana uusina asioina, ja mediakasvatuksen pedagogiikka kulkee vahvasti läpi perusteiden.

Toissaviikko oli täynnä kiinnostavia seminaareja mediakasvatuksesta. Keskiviikkoisessa KAVIn Mediakasvatusfoorumissa pohdittiin muun muassa yhdenvertaisuutta ja Suomi 100 -juhlavuotta mediakasvatustoiminnassa. Perjantaina ja lauantaina Yle Oppimisen, Mediakasvatuskeskus Metkan ja Helsingin kaupunginkirjaston järjestämä Ison Pajan seminaari kokosi yhteen alan ammattilaisia käsittelemään minuutta mediassa.

Kasvattajat tuntevat heikosti sosiaalisen median palveluita sekä internetin riskeihin liittyvää terminologiaa, ja tarvitsevat kiireesti lisää koulutusta aiheesta. Tämä oli yksi pääviesteistä eräässä tutkimusesityksistä[1], jota olin kuuntelemassa aiemmin tässä kuussa. Tulokset olivat raflaavia, mutta niin oli sisältökin: leikki-ikäisten opettajilta oli selvitetty tietämystä nuorten netinkäytöstä. Riskisanasto oli niin yksityiskohtaista, että vuosien kokemus nettiturvallisuustyöstä ei riittänyt, jotta olisin tunnistanut ne kaikki.

Mediataitoviikkoa vietettiin tavalliseen tapaan helmikuussa. Mediakasvatuksen teemaviikko kokosi yhteen eri alojen ammattilaisia yhteisen teeman alle. Jotta mediataitoviikkoa voidaan kehittää tulevaisuudessa, on tärkeää kuunnella ja kiinnittää huomiota osallistujien kokemuksiin viikosta. Keväällä keräsimme kokemuksia ja näkemyksiä mediakasvatuksesta ja teemaviikkoon osallistumisesta verkkokyselyin sekä eri puolilla Suomea tehdyin haastatteluin.  

Uudet tehtävät

Aikamatkaajat
Huom! Tämä on ennakkotieto Mediataitoviikolle tuotettavasta oppimateriaalista. Valmis materiaali julkaistaan tammikuussa 2017. Muistatko miltä lapsuutesi...
Pullopostia mediameressä
Huom! Tämä on ennakkotieto Mediataitoviikolle tuotettavasta oppimateriaalista. Valmis materiaali julkaistaan tammikuussa 2017. Miten media ja empatia...
Populismibingo
Populismibingo on kriittisen medialukutaidon edistämiseen suunniteltu pelillinen työkalu. Populismibingo on yksin tai yhdessä pelattava peli, jossa tarkastellaan poliittista puhetta populismin...
Apua, kännykkä  ei toimi!
Pelastakaa lapset ja punainen risti ovat yhdessä tuottaneet oppaan jossa käsitellään viestintävalmiuksia poikkeustilanteissa. Apua, kännykkä ei toimi!...
R05AN K00D1
R05AN K00D1 on Yleisradion tuottama peli, joka innostaa lapsia koodaamisen pariin. Materiaali on suunnattu erityisesti alakouluikäisille. Lapset ratkaisevat pelissä koodiin...
Friidu - tyttöjen ja naisten ihmisoikeudet
Kansalaisjärjestöjen tuottama Friidu-materiaali nostaa esiin ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa käsitteleviä kysymyksiä. Materiaalista löytyy runsaasti näkökulmia tyttöjen arkeen eri puolilla maailmaa. Tehtävävinkit...

Arvioituja tehtäviä

Minä tiedon antajana ja lähteenä
 
3.7
pirkko perkkala
"kylhän tää tehtävänsä tteki mutta voisi olla hitusen kiinnotavampi"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
4.7
Guest
"Hypnoottinen video ja tosi oivaltava. Mikä musiikki soi taustalla?"
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
2.5
Guest
"Ei oikein toiminut telkkarissa, vaatii liikaa keskittymistä."
Hetkiä netissä - lyhytelokuva älypuhelimista
 
5.0
Opetustuubi
"Erinomainen video, jossa päästään hienosti käsiksi ennakko-olettamuksiin, joita teemme sen perusteella, miltä asiat näyttävät ulospäin."